Huis erven, zussen uitbetalen

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

Huis erven, zussen uitbetalen

#1 , 13 apr 2019 06:09

Geachte

Ik heb een vraag ivm. schenking van mijn ouderlijk huis.

De situatie is als volgt:

Mijn beide ouders leven nog en zijn in goede gezondheid. Ik heb 2 zussen, ze hebben reeds elk een eigen huis en zijn vollop aan het verbouwen.
Ik heb nog geen huis aangekocht en woon (huur) het ouderlijk huis. Ouders hebben zelf een nieuwbouw en wonen daar. Ik zou,met onderlinge overeenkomst tussen ouders en zussen, graag het ouderlijk huis inkopen. Zij hebben liever hun deel in cash, onder andere voor de verbouwingen Echter, de vraagprijs is te veel voor een alleenstaande moeder.

Nu was mijn vraag: kan/mag ik het ouderlijk huis inkopen als mijn deel van het huis geschonken wordt aan mij en ik mijn zussen uitbetaal door middel van een hypothecaire lening?
Concreet: het huis is 240.000 eu waard, ik ga een lening aan van 160.000 en betaal mijn 2 zussen dus elk 80.000 uit.
Kan/mag deze constructie? Welk bedrag moet er op de hypotecaire lening aangegeven worden voor de lening? Betaal ik schenkingsrechten en zoja hoeveel? Moeten mijn zussen op hun deel ook belastingen betalen en zoja, hoeveel?
Indien deze regeling kan, op latere termijn als mijn ouders komen te overlijden; zijn er zaken waar er mee moet rekening gehouden worden als wij (zussen) erven?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 13 apr 2019 14:25

Uw ouders , beide eigenaar van de te schenken woning, schenken samen die woning aan hun drie kinderen. Eigenlijk zijn dat 6 schenkingen. Rechten : 3 %.
Daarna koop jij uw zussen uit, aan verminderd registratierecht van 2.5 %.
Bij overlijden van de ouders, is er niets meer te regelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 apr 2019 18:31

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Begrijp ik het goed dat ik dus 3% schenking moet betalen? En dan nog eens 2,5% , moet ik die betalen of zijn het mijn zussen die dat op hun deel moeten betalen?

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 13 apr 2019 19:04

Normaal betalen de begunstigde de rechten van de schenking. Bij de uitkoop is het verdeelrecht voor de koper, wel op de totaliteit. (= niet op de gekochte delen)
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”