erfenis grootouders

r0612746
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

erfenis grootouders

#1 , 07 apr 2019 11:05

Mijn grootouders vertelden onlangs dat wanneer zij sterven al hun bezit naar mij zal gaan (geld, huis, auto...). Hiervoor hebben ze geen testament opgemaakt.

Mijn vader is wel overleden (dus de zoon van mijn grootouders). De band met mijn moeder is niet goed tussen die van mijn grootouders en mijn moeder en zij willen niet hebben dat alles naar haar zou gaan. Zij is ondertussen Feitelijk samenwonend met een nieuwe man. En is (denk ik) nog weduwe.

Dus de vraag is: moeten mijn grootouders een testament opmaken zodat alles naar mij (hun kleindochter gaat ((ik ben ook enig kind). Of gaat alles automatisch naar mij? Of gaat een deel naar mijn moeder of volledig?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 07 apr 2019 11:35

Als u het enige kleinkind bent en er zijn geen broers of zussen van uw overleden vader dan bent u de enige wettelijke erfgenaam en is bijgevolg een testament niet nodig.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 apr 2019 11:56

Asperger : vraagje : hangt het niet af onder welk stelsel haar ouders getrouwd waren ? Met scheiding van erfenissen of niet of een testament ?
Ik denk toch uit veiligheid een testament bij de notaris laten opmaken. Kost niet veel en geeft zekerheid.

Reclame

r0612746
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 apr 2019 14:56

@fater b Mijn grootouders zijn al naar de notaris geweest en ze moeten geen testament opmaken. Hopelijk is dit juist

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 apr 2019 15:15

# 4 Het zou natuurlijk kunnen dat alles van tevoren geregeld is bij de notaris. Dat is iets dat ik uit de topic niet kan uitmaken. Dus ik denk dat uw grootouders de nodige voorzorgen voor u zullen genomen hebben.
Zou dat niet fijn zijn ?

MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 apr 2019 16:52

De notaris heeft het bij rechte eind (het zou anders maar erg zijn) wanneer hij zegt dat hier geen testament hoeft opgemaakt te worden. Indien uw grootouders van de wettelijke devolutie zouden willen afwijken, dan zouden ze er eentje nodig hebben, maar vermits u de enige erfgenaam bent en ze u willen bevoordelen, spreekt het voor zich dat een testament niet aan de orde is.

Een ondertussen ontbonden huwelijk (tgv overlijden) kan daar hoegenaamd geen weerslag op hebben, want het bestaat niet meer... Bovendien, stel dat uw vader nog zou leven en hij de nalatenschap zou verwerpen, ook dan had uw moeder daar niets tegen kunnen ondernemen vermits erfenissen geen aanwinsten zijn. Dan had u tot de nalatenschap gekomen bij plaatsvervulling. Dit even voor de goede orde...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 07 apr 2019 18:36

Asperger : vraagje : hangt het niet af onder welk stelsel haar ouders getrouwd waren ? Met scheiding van erfenissen of niet of een testament ?
Ik denk toch uit veiligheid een testament bij de notaris laten opmaken. Kost niet veel en geeft zekerheid.
Neen.
Verder heeft Mellow Cab alles intussen uitgelegd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 08 apr 2019 12:18

Testament is niet nodig, maar best toch eens kijken onder welke huwelijksvoorwaarden de grootouders getrouwd zijn.

De indertijd populaire "Langst leeft erft al" clausule is immers erg nadelig ivm erfenisbelasting

Als de erfenis een beetje de moeite is, betaalt de achterblijvende partner dan erfbelasting op zijn eigen bezit !
Als de kleinzoon nadien erft, betaalt hij op een groter erfdeel en bijgevolg ook aan hogere tarieven opnieuw meer ...


Als de grootouders zo'n "Langst leeft erft al" clausule hebben als huwelijkscontract, zetten ze dat best om (via notaris).
Zo'n clausule leek indertijd misschien mooi en romantisch, maar op het einde van de rit geef je een cadeau aan de overheid ... ten nadele van de erfgenamen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”