Afstand van erfenis

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

Afstand van erfenis

#1 , 06 apr 2019 13:29

De vader van mijn schoondochter is een chronische alcoholieker. Hij is recent gescheiden ( nog niet voor de rechtbank) van zijn 2e vrouw. Bij die vrouw heeft hij 2 kinderen. Mijn schoondochter is dus hun stiefzus. Recent werd bij de vader kanker vastgesteld. De man zelf heeft geen middelen.
Via de instelling waar hij verblijft werd nu recent een bewindvoerder aangesteld. Dit is niet mijn schoondochter maar wel van het instituut, die hem al jaren volgt en verzorgt.
Mijn schoondochter wil zekerheid dat zij niet mee zou moeten opdraaien voor welke kosten, schulden dan ook. Ik meen te weten dat je afstand kunt doen van een erfenis, daarmee blijf je ook buiten schot in geval er schulden zouden zijn. Klopt dit ?
Kan ze, zolang hij leeft, toch nog worden aangesproken om bv ziekenhuiskosten te betalen?

Alvast dank voor jullie gewaardeerd advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 apr 2019 13:38

Op voorhand verzaken aan een erfenis kan niet. Dat kan u pas na het overlijden. Zolang ze geen keuze van aanvaarding doet op dat moment, of daden stelt die als een aanvaarding kunnen worden begrepen, vermengt het vermogen van de schoondochter niet met de nalatenschap van haar vader en kunnen diens schulden haar bijgevolg niet raken.

Tussen ouders en kinderen bestaat een wederkerige onderhoudsverplichting in geval van behoeftigheid. Meestal is het het OCMW die zich gesubrogeerd ziet in de rechten van de onderhoudsgerechtigde en dan verhaal uitoefent tegen de plichtige, in uw geval de schoondochter. Zoals ik zei moet vader dan wel 'behoeftig' zijn.

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#3 , 06 apr 2019 15:00

Bedankt voor de info.
Ik neem aan dat dan ook de 2 andere kinderen kunnen worden aangesproken en dus niet alleen mijn schoondochter ?

Mvg

Reclame

MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#4 , 06 apr 2019 17:05

Volgens mij is van hoofdelijkheid hier geen sprake. De kinderen (waaronder uw schoondochter) dragen dus inderdaad elk een deel van de onderhoudsplicht in verhouding tot hun financiële mogelijkheden om de staat van behoefte van de vader af te dekken. Is uw schoondochter een welstellende vrouw, dan zal zij proportioneel meer moeten bijdragen dan haar halfzussen of -boers die minder goed af zijn en andersom.

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#5 , 08 apr 2019 11:48

Wat is de juridische definitie van ‘behoeftig’?

MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#6 , 08 apr 2019 13:45

Meestal wordt rekening gehouden met de armoededrempel, mensen wiens inkomsten lager liggen dan het leefloon. Vooral ook nog met eigen kapitaal (en inkomsten daaruit), mogelijkheid om te werken (of om nog werk te krijgen gelet op leeftijd, gezondheid), enz.

Ook moet de persoon in kwestie onvrijwillig in de staat van behoefte zijn terechtgekomen. Wel wordt dat niet altijd op dezelfde manier ingevuld. Dat iemand verslaafd is aan drank en daardoor terechtkomt in het sukkelstraatje, kan gezien worden als persoonlijke onwil. Maar een ziekelijke verslaving die in het verlengde daarvan ligt kan dan weer worden beoordeeld als een lijdzame 'ziekte'. Veel hangt af van de rechter...

Ook verschilt het beleid van OCMW's van gemeente tot gemeente. Sommige OCMW's nemen helemaal geen verhaal. Anderen doen dat enkel bij misbruik, zoals wanneer de onderhoudsplichtige een aanzienlijk vermogen zou hebben.

Ik denk dat de kans klein is dat uw schoondochter het gelag zal moeten betalen...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”