Wat met een wagen na overlijden?

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

Wat met een wagen na overlijden?

#1 , 06 apr 2019 12:23

Wij zijn niet wettelijk samenwonend.
Onze wagen staat op mijn naam, maar is de wagen van mijn partner, hij heeft die betaald.

Wat als ik overlijd, is hij die wagen dan kwijt aan de erfgenamen, mijn kinderen?
Of kan hij die gewoon verder blijven gebruiken?
Of kan een overleden persoon geen wagen hebben wat betreft wegentaks en verzekering, maw weten die dat?

En moesten wij een nieuwe wagen kopen dan geld ook bij zijn overlijden de wagen voor de erfgenamen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 apr 2019 12:28

Als u overlijd dan is de eigenaar u man nog steeds eigenaar want hij leeft nog !!!

De eigenaar van een auto is diegene die hem heeft betaald en waar de factuur op spreekt .
De inschrijving heeft niks te zien met de eigenaar, kijk maar eens op je inschrijving bewijs daar staat het zeer duidelijk op .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#3 , 06 apr 2019 13:14

Heb me niet juist uitgedrukt denk ik.
Alhoewel mijn man de auto betaald heeft staat mijn naam op het factuur.
Wegenbelasting staat ook op mijn naam!
Verzekering staat ook op mijn naam.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 apr 2019 15:27

Verzekering en wegen taks heeft er niks mee te zien .
Enkel het bewijs van betaling, dus reken uittreksel van de bank is het bewijs van eigenaar .

Bij veel vennootschappen is de eigenaar de zaakvoerder, en de inschrijving, wegentaksen en verzekeringen worden door de vennootschap betaald, dus zij zijn geen eigenaar wanneer deze in faillissement worden gesteld en ze zijn hun wagen niet kwijt .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 06 apr 2019 17:03

Wij zijn niet wettelijk samenwonend.
Onze wagen staat op mijn naam, maar is de wagen van mijn partner, hij heeft die betaald.
Wat als ik overlijd, is hij die wagen dan kwijt aan de erfgenamen, mijn kinderen?
Ja, tenzij hij het tegendeel kan bewijzen.

Bewijs van betaling door uw partner is één ding, maar factuur staat dan weer op uw naam.
Als u de zaken uit elkaar wil houden, is zoiets geen goede oplossing ...
Of kan hij die gewoon verder blijven gebruiken?
Of kan een overleden persoon geen wagen hebben wat betreft wegentaks en verzekering, maw weten die dat?
Die weten dat uiteindelijk ook.
Je kan geen voertuig ingeschreven / verzekerd houden op een overledene
En moesten wij een nieuwe wagen kopen dan geld ook bij zijn overlijden de wagen voor de erfgenamen?
Als u feitelijk samenwoont, kan u zo'n zaken via testament regelen aan dezelfde tarieven als tussen gehuwden na 1 jaar (of 3 jaar voor bvb vrijstelling erfbelasting voor de gezinswoning) feitelijk samenwonen
Wat naar wie moet gaan (binnen de grenzen van de wetgeving)
Wetgeving is recent aangepast dat het reservataire deel verkleind is, ttz dat u meer zelf kan bepalen wat naar wie het gaat

Als u geen testament opstelt, gaan alle eigen bezittingen naar de eigen wettelijke erfgenamen ...

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#6 , 06 apr 2019 17:36

Dan is leasen misschien een optie?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 06 apr 2019 23:48

Dan is leasen misschien een optie?
Doorgaans een nogal dure optie.

Als u feitelijk samenwoont, en gezamenlijk bezit heeft -zeker vastgoed- kan u best een testament opstellen.

Dan bepaalt u zelf grotendeels wat er gebeurd, en niet de erfgenamen als er wat misloopt ...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”