Kan erflater verplichten dat mijn zijn erfenis aan zijn kinderen schenkt

Huybs
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kan erflater verplichten dat mijn zijn erfenis aan zijn kinderen schenkt

#1 , 04 apr 2019 22:04

Mijn schoonvader is enkele dagen gelden overleden. Nu heeft hij in een zelfgeschreven brief (gedateerd in 2002) dat zijn 6 kinderen zijn nalatenschap (enkel roerend goed) zullen erven en hier uiteraard successierechten op moeten betalen. Maar hij verplicht zijn 6 kinderen dat ze hun erfdeel direct aan hun kinderen schenken. Is deze eis in zijn handgeschreven testament? Ik dacht dat men enkel over een reservatair deel kon beslissen (momenteel 50% meen ik)
Samengevat: Is elke erfgenaam (6 kinderen) zijn/haar deel aan hun kinderen, de overledene zijn kleinkinderen, te schenken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 04 apr 2019 23:39

Beste

Uw man - die de erfgenaam is - kan dat samen met de andere erfgenamen bekijken en bespreken met de notaris.
Die zelf geschreven brief is daarom nog geen rechtsgeldig testament. Laat staan dat hij vanuit het graf beslist...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”