Wat met een spaarrekening tussen samenwonenden?

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

Wat met een spaarrekening tussen samenwonenden?

#1 , 03 apr 2019 20:24

Zou graag weten wat kan in volgende geval?

Mijn partner en ik zijn niet wettelijk samenwonend en uiteraard niet gehuwd.
Beide hebben we kinderen en dus gescheiden.

Beide hebben we ieder een eigen spaarrekening op eigen naam.

Maar wat nu als mijn partner overlijd, kan ik dan vlak voor het overlijden (als dit uiteraard niet plotseling is) al het geld van die spaarrekening overschrijven naar mijn rekening? Zonder gevolg?
Mijn partner wilt niet namelijk dat zijn spaargeld naar zijn kinderen gaat, verziekte situatie.

Hij wil zijn spaargeld niet op mijn spaarrekening zetten omdat hij bv na mijn overlijden hij niks meer zou hebben daar alles naar mijn kinderen gaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 03 apr 2019 21:07

Dat kan tot immense problemen leiden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#3 , 03 apr 2019 21:29

Welke immense problemen?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 03 apr 2019 21:42

Met de kinderen van de overledene en met de fiscus.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 03 apr 2019 22:38

Tussen feitelijk samenwonenden is er geen juridische of fiscale band.
Best eens met een notaris gaan praten.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 04 apr 2019 10:58

Men mag verwachten dat, bij zijn overlijden, zijn kinderen navraag zullen doen naar zijn erfenis. Als ze er dan achter komen , en dat zal, dat u zijn spaarrekening heeft 'leeggemaakt', kan u aangeklaagd worden voor diefstal en fraude. Dus : neen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#7 , 05 apr 2019 14:19

En als het spaarboekje op beide naam staat?

Dan is het geld dat erop staat toch van beide, eender wie?
Of verandert dat bij overlijden?

Maar stel dat 6 maanden voor overlijden ik dat spaarboekje op beide naam leeghaal, kan dat zonder problemen later na overlijden?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 05 apr 2019 16:54

Slechts de helft was van u!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#9 , 05 apr 2019 17:43

Ok, dus best blijven zoals nu ieder eigen spaarboekje.

Bij ziekte al het geld van de spaarrekening laten afhalen en in een sok (eventuele zwarte sok) onder je bed leggen en gebruiken als cash en gewoon zelf meer maandelijks overschot extra sparen en geen haan die erover kraait?

Bij plotseling overlijden gewoon pech.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 05 apr 2019 19:29

Gina,
u speelt met vuur. Zijn kinderen zijn de erfgenamen. Na zijn overlijden mogen/kunnen/zullen zij navraag doen naar zijn erfenis. Zij kunnen bij de bank(en) tot 10 jaar terug gaan. Als zij er dan op uitkomen dat u zijn deel hebt 'verwijderd', moet u het hoe dan ook terugbetalen. Met de kans dat u beschuldigd wordt van diefstal en fraude.
Ik raad u aan uw plan niet uit te voeren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Fortuin
Berichten: 1013

#11 , 05 apr 2019 23:36

Onder het nieuwe erfrecht kan men de helft van zijn vermogen vrij schenken. U kan dus maximaal de helft van het vermogen van uw partner ontvangen.

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#12 , 06 apr 2019 10:18

@Fortuin, ik veronderstel dat er dan een testament moet zijn dat je dit niet zomaar kan beslissen?

Voorbeeld;
We sparen dus evenveel, stel ik alleen heb een spaarboekje, daar komt dus van allebei spaargeld op, of mag dat ook niet?

Ik mag dus 50% daarvan geven aan mijn partner eventueel middels testament.

Stel nu als ik overlijd voor mijn partner krijgt die 50% van het spaarboekje?

Maar als mijn partner voor mij overlijd telt dat testament ook nog of kan ik dat dan achteraf veranderen?

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 06 apr 2019 10:34

Maar die partner zal daar dan de hoogste erfenisrechten moeten op betalen, want je hij erft van een "vreemde" Een testament kan je niet meer veranderen na iemand zijn dood. Enkel de opsteller zelf kan dat doen, maar die is er dus niet meer.

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#14 , 06 apr 2019 12:14

Juist die erfenisrechten aan een vreemde vergeten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”