erven van achterneef en plaatsvervulling

Sabrinake
Topic Starter
Berichten: 10

erven van achterneef en plaatsvervulling

#1 , 03 apr 2019 17:34

Hier een vraagje over plaatsvervulling. Als 2 zussen(5e graad) erven van een achterneef, wat gebeurt er dan met het erfdeel van de overleden broer van die 2 zussen? Ik vermoed dat de 2 zussen erven door plaatsvervulling want erven gaat tot de 4e graad, (dacht ik). Is er ook plaatsvervulling voor die broer zodat die kinderen(6e graad) erven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 apr 2019 19:41

Ik neem aan dat de vermelde zussen in de vierde (want u vermeldt eerst 5de) graad staan tav de overledene? Van wie zijn zij afstammelingen ten aanzien van de overledene (een grootouder of een overgrootouder)?

Plaatsvervulling kan enkel optreden ten behoeve van de afstammelingen van broers en zussen of ooms en tantes (in de zijlijn ten aanzien van de overledene). Dus als de broer en zussen de kleinkinderen zijn van het koppel dat de overledene ook als grootouders kende, en dus tevens nazaten zijn van een oom of tante van de overledene, dan speelt plaatsvervulling tot in het oneindige (dus ook tbv het kind van de vooroverleden broer).

Kan u de familiebanden niet wat beter omschrijven?

Sabrinake
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 03 apr 2019 20:46

Bedankt het is idd het geval dat u beschrijft. Dus plaatsvervulling tot in het oneindige.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 03 apr 2019 21:04

Ik denk ook dat de conclusie van Mellow Cab. juist is.
Maar zonder een concrete schematische stamboom voor ogen te hebben valt het me altijd moeilijk om
helder te zien in familierelaties. Waarschijnlijk een gebrek aan inzicht...Ook wordt met neven, nichten, achternichten, verre nichten, enz. niet de steeds de juiste relatie aangeduid.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”