Erfenis

A-nabelle
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Erfenis

#1 , 02 apr 2019 10:20

Goeiedag,

Ik ben enig kind in een 2e huwelijk van moeders zijde, 1e huwelijk heeft zij 3 kinderen.
Het huis waar we woonden werd de grond gekocht door de vader in het 1e huwelijk met lening op afbetaling, deze is heel vroeg komen te sterven,
daarna is mijn vader bij in het plaatje gekomen heeft dan samen met mijn moeder de grond verder afbetaald en het huis gebouwd.
Nu was mijn vraag vermits mijn moeder al enige tijd gestorven is en er mij werd verteld door een notaris dat ik enkel maar recht zou hebben op het huis zelf, dus dat de grond te verdelen is onder de 1e 3 kinderen en het huis te verdelen is onder de 4 kinderen, dat ik dus maar 1/4 krijg van het huis maar geen deel van de grond, en de rest van de kinderen zouden dan elk 1/3 van de grond en 1/4 van het huis krijgen.
Mijn vader heeft wel het vruchtgebruik van de woning als langstlevende echtgenoot.
Mijn vraag was of dit correct zou zijn?
Ik dacht dat gewoon alle 4 de kinderen hetzelfde deel zouden krijgen.

Met vriendelijke groeten
Anabelle

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 02 apr 2019 11:34

Eigenaardige constructie maar niet onmogelijk. U erft nl. niet van de eerste echtgenoot van uw moeder. Dat is niet uw vader. Eén en ander moet wel verklaard worden hoe de erfenis van die eerste man is geregeld. Ik vermoed zo: grootst mogelijk deel aan de echtgenote.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

A-nabelle
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 apr 2019 10:21

Testament van de 1e man was dat mijn moeder alles erfde de langstlevende echtgenote eigenlijk. Zoals gezegd is hij vrij vroeg gestorven en de lening die gedaan werd op het huis was nog geen 1/4 de voltooid op dat moment... kan je dan al zeggen dat het jou grond is want dat staat zo wel in zijn testament maar zoals gezegd heeft mijn vader eigenlijk 3/4 de van die betalingen verder voltooid voor de grond. Inderdaad een heel ingewikkelde situatie.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 03 apr 2019 10:50

Indien uw moeder is overleden en uw vader vruchtgebruiker dan zijn de 4 kinderen blote eigenaar.
In MyMinfin kunt u nagaan welk aandeel u in die eigendom bezit ingevolge het overlijden van uw moeder. Blote eigendom wordt niet opgesplitst in grond en constructie
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

A-nabelle
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 apr 2019 11:26

Dank je voor de tip, ga ik zeker eens bekijken!

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 03 apr 2019 18:36

Ik denk dat er geen testament van de eerste echtgenoot geweest is.Dat betekent dat de grond - want meer was er niet op dat moment - verdeeld was tussen moeder voor het vruchtgebruik en de drie dochters, elk voor één derde blote eigendom. Op basis van het VG heeft moeder, samen met haar tweede man , een huis gebouwd.
Dit huis : vruchtgebruik voor de 2e echtgenoot en blote eigendom voor de 4 kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 03 apr 2019 18:47

In dat geval moet de moeder in haar eerste huwelijk met scheiding van goederen gehuwd zijn geweest.
TS gaat best, als start, na welk aandeel ze op dit ogenblik heeft in het huis. Van daar uit kan de geschiedenis gereconstrueerd worden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”