Uitvaart-begrafenis-erfenis

Zonnebloempje
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Uitvaart-begrafenis-erfenis

#1 , 01 apr 2019 23:48

Mijn vriend is onlangs plots overleden hij had geen inkomen heeft wel roerende en onroerende goederen achtergelaten waaronder een visvijver een dure wagen een bestelbus een aanhangwagen en een visvijver... Hij was bij mij gedomicilieerd maar niet wettelijk samenwonend. Hij huurde ook nog een huis waarvan hij de huurgelden 1 jaar op voorhand betaalde. Net als zijn autoverzekeringen die ook
op voorhand door hem betaald werden. Hij had geen bankrekeningen. Mits wij feitelijk samenwonend waren heb ik ook geen erfenisrechten en gaat alles naar zijn broers en zussen die de wettelijke erfgenamen zijn. Zij hebben reeds al zijn persoonlijke bezittingen evenals zijn volledige inboedel van huurhuis evenals nieuwe bureaucontainer laten verdwijnen. Ook krijgen zij uiteraard de huurwaarborg de huurgelden de reeds betaalde verzekeringspremies etc... terug. Het enige wat ik geërfd heb is zijn badjas pantoffels en fleece vest die blijven liggen zijn op het adres dat wij samen bewoonden. Op zich kan ik mij daar volledig naar schikken ... hij had ook geen testament achtergelaten ....
Ik heb dus als niet-erfgename geen enkel recht wel heb ik de plicht om de begrafenisfactuur die 8000€ bedraagt te betalen omdat ik
de opdrachtgever van de begrafenis was...
Daarom mijn vraag kan ik als niet-erfgename echt verplicht worden die begrafeniskosten te moeten betalen... ik was in shock door de plotse dood van mijn lieve vriend... en heb daardoor wel bij de begrafenisondernemer mijn handtekening gezet...Ik wil niks van zijn erfenis maar ben zelf heel ziek en moet daarom leven van een minimum invaliditeitsuitkering... de kosten van de begrafenis wegen echt ontzettend zwaar voor me.. Ik heb ingestemd op hun wensen om een koffietafel van 130 personen te laten bestellen allemaal mensen van zijn
familie waaronder 5 personen die ik meebracht... evenals heel veel rouwbrieven gebidsprentjes + speciale gebidsprentjes die 2,5€/stuk kosten speciaal voor zijn familie (ikzelf heb er 1)....
Buiten het feit dat ik het ontzettend moeilijk zal hebben om dit betaald te krijgen blijf ik met een wrang gevoel hierover zitten... aangezien er geen enkel respect naar mij toe betuigd is door zijn familie.. niet na plotse overlijden niet na begrafenis en koffietafel...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 apr 2019 09:20

Het zijn de erfgenamen die deze kosten moeten betalen.

bosprocureur
Berichten: 6857

#3 , 02 apr 2019 09:28

Het zijn de erfgenamen die deze kosten moeten betalen.
En vanuit het standpunt van de begrafenisondernemer, moet die zich niet in de eerste plaats richten tot de opdrachtgever ?

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 02 apr 2019 11:37

De begrafeniskosten zijn een last van de nalatenschap. Wend idd tot de familie om dat geld terug te krijgen. Misschien een advocaat inschakelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Zonnebloempje
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 apr 2019 13:04

Dankjewel ik denk dat ik advocaat zal moeten inschakelen. Kan ik via deze weg aan contactgegevens om prodeo aan te vragen geraken liefst omgeving Antwerpen (zuid).
Mvg

Franciscus
Berichten: 38600

#6 , 04 apr 2019 13:34

http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... nd/kosten/
https://www.google.be/search?client=ubu ... oQecyq3gDQ

Mogelijk kan het ook via OCMW.

Is notaris erfenis gekend daar de factuur afgeven misschien ( met de nodige uitleg).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”