Bankgift door kinderloze oom laten registeren ?

De bezige bij
Topic Starter
Berichten: 135
Juridisch actief: Nee

Bankgift door kinderloze oom laten registeren ?

#1 , 30 mar 2019 20:25

Een kinderloze oom (weduwnaar) doet aan zijn enige nicht in 2019 een bankgift van een som geld.
Er wordt een wederzijdse erkenning/aanvaarding opmaakt.
Die oom heeft naar hij zegt een notarieel testament gemaakt dat zijn ganse resterende nalatenschap naar een goed doel zou gaan (wat uiteraard niet controleerbaar is).

Heeft het zin het schenkingsdocument te laten registeren zodat er een schenkbelasting moet betaald worden in Aalst ?

Moet die nicht bij het overlijden van haar oom via de notaris die schenking laten opnemen in de aangifte van nalatenschap of kan die instelling (goede doel) de bankgift terugvorderen van die enige nicht...?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 31 mar 2019 11:11

Zolang het gebeurd 3 jaar voor zijn overlijden is er geen probleem, en hoeft het niet te worden opgenomen in de nalatenschap

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mar 2019 11:22

Best is de gift te laten registreren, niemand kan voorspellen wat de volgende 3 jaar gebeurt.
De dienst financiën zal dan een aanslag van 7 % vestigen, te betalen door de nicht. Bij overlijden binnen de 3 jaar moet het bedrag niet bij de erfenis gevoegd worden. Dus ik zou op veiligheid spelen.
In de overeenkomst zeker het juiste bedrag en datum schenking vermelden en de volledige gegevens van beide personen.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 31 mar 2019 12:46

Ik heb de indruk dat er een duolegaat is.
Daarom best totaalplaatje berekenen van de verschillende opties/opdelingen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 31 mar 2019 17:47

Gift nu, erfenis later. Is geen duolegaat.

Gezien het grote verschil in kost ( schenking 7%, erfenis + 40 %) best dus registratie doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 31 mar 2019 17:50

TS schreef:
" of kan die instelling (goede doel) de bankgift terugvorderen van die enige nicht...?"

Dus vraag: duolegaat?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

De bezige bij
Topic Starter
Berichten: 135
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 mar 2019 18:44

De bankgift gebeurde pas in 2019.
Het notarieel testament ten gunste aan het goede doel ZOU reeds dateren van 2017.

Bedankt voor alle opheldering.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”