erfenis weigeren + effecten op plaatsvervangende rechten

karelk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

erfenis weigeren + effecten op plaatsvervangende rechten

#1 , 28 mar 2019 11:14

Beste,

Mijn moeder is overleden, ze had veel schulden. Het is voor ons duidelijk dat we de erfenis zullen moeten weigeren maar wat ik graag had geweten is welke effecten dat heeft op de erfenis van mijn grootouders? Mijn grootvader is reeds overleden en het huis waar mijn grootmoeder het vruchtgebruik van had wordt binnenkort verkocht wegens het verhuizen naar een serviceflat.
Daarom deze vraag: wat gebeurt er met deze erfenis als wij, haar kinderen, de erfenis van onze moeder verwerpen? Maken wij nog aanspraak als plaatsvervangende of is weigeren ook dit deel weigeren?
En indien we zouden gaan voor aanvaarden onder voorwaarde, wat bedragen de notariskosten dan?

Wij zijn nog jong en hebben geen reserves om eerst de schulden op te vangen...

Met vriendelijke groet,
Karelk

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 28 mar 2019 13:59

Jullie zullen nog erven van de grootouder.
De waarde van de blote eigendom die jullie moeder had in het huis van haar ouders NIET want die maakt deel uit van de verworpen erfenis.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

karelk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mar 2019 15:02

Beste Asperger,

Dankjewel voor je antwoord!

Nog een vraagje:
Mijn moeder zat in collectieve schuldenbemiddeling, we weten dat ze nog anderhalf jaar moest betalen. Als wij toch zouden aanvaarden, welke schulden blijven er dan over? Het bedrag dat zij nog moest betalen (+/- 100e x 18 maanden) of de effectieve schulden?

Alvast dank!
Groeten,
Karel

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”