Erfenisrecht

MichelleHHN
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Erfenisrecht

#1 , 26 mar 2019 11:37

Hallo,
Ik schets hier even volgende situatie :
Ouders zitten in collectieve schuldenregeling. Moeder overlijdt, ze waren gehuwd en het huis was afbetaald maar er waren dus nog schulden gemaakt door mijn vader, waar mijn moeder dus mee voor moest opdraaien. Het huis staat op naam van mijn vader, hij wil het huis nu verkopen om van zijn schulden af te geraken. Kan hij dit zonder ons (mij en mijn zuster) haar akkoord?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 26 mar 2019 12:11

Zoals u het uitlegt, erven jullie niets van het huis. Uw vader kan dan idd dat huis verkopen, zonder uw goedkeuring.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 26 mar 2019 12:15

Als het huis 100% op naam van uw vader staat kan hij alleen beslissen ol het huis te verkopen. Bij leven kan hij ook al zijn geld opleven/weggeven. Als hij meer dan de helft weggeeft kan je na zijn overlijden proberen (een stukje van) het gereserveerd deel (de helft) te recupereren bij de ontvangers van de schenkingen. Probleem is dat je verborgen schenkingen (in cash) niet kan bewijzen ...

Mocht het huis (deels) gemeenschappelijk geweest zijn dan zouden jullie een stuk blote eigendom geërfd hebben waar je successierechten op zou betaald hebben. Mocht je een stukje blote eigendom hebben dan moeten jullie meetekenen voor verkoop en zou je de waarde van de blote eigendom uitbetaald worden na de verkoop. Mocht je weigeren te tekenen dan kan uw vader naar de rechter stappen om de (gedwongen) verkoop af te dwingen.

Reclame

MichelleHHN
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mar 2019 09:08

OK, dankjewel voor de reacties. Mijn moeder is nooit gaan werken. Natuurlijk ben ik al wat info gaan vragen bij de Notaris maar als je er wat over nadenkt komen er nog vragen bij. Hij sprak over "aanspraak maken op het aandeel van mijn moeder in de huwelijksgemeenschap, waardoor hij zich heeft kunnen verrijken". Weten jullie wat hier bedoeld wordt en hoe dit in zijn werk gaat?

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 27 mar 2019 12:06

Het is niet omdat moeder nooit gewerkt heeft dat zij niets zou hebben dat van haar is. Binnen het wettelijk stelsel - gehuwd zonder contract - horen in komsten uit loon, wedde en vervangingsinkomsten steeds tot de gemeenschap. Dwz. dat de helft van moeder was.
Vader houdt dus wel zijn huis en krijgt het (vrucht-) gebruik van de inboedel. Het kan dus zo uitgelegd worden dat vader eigen schulden heeft gemaakt die door de gemeenschap (= moeder) mee zijn terugbetaald. Het zou idd kunnen dat vader met gelden van moeder 'weg' is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

MichelleHHN
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 mar 2019 10:30

Ok, bedankt.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”