Nalatenschap

Thisa
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

Nalatenschap

#1 , 24 mar 2019 19:31

Bij een overlijden moet je gedane schenkingen aangeven. Bij mij in de familie komen we overeen. We zijn met 3. Waarvan ouders nog in leven zijn. 1 kind heeft vele schulden gehad maar alles is al geregeld dat iedereen evenveel heeft . Bij een eventueel overlijden is het moeilijk alles aan te geven. Daar het bij broer gaat over schulden verdeeld over 30j.
Wij de zussen hebben dit geld vasr staan.
We komen met 3 overeen dat alles vereffend is is dat dan ok zo .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 24 mar 2019 19:45

Als jullie allemaal akkoord zijn zal er geen haan naar kraaien.
Voor schenkingen die plaatsvonden minder dan 3 jaar voor overlijden zijn successierechten verschuldigd indien het een niet-geregistreerde schenking betreft.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Thisa
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mar 2019 16:43

Gaan ze alleen de bankrekeningen na over de laatste 3 jaar.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 25 mar 2019 16:46

De fiscus wel.
Malcontente mede-erfgenamen kunnen zover teruggaan als het voor hen mogelijk is bewijzen te vinden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 25 mar 2019 19:09

Fiscus controleert dat niet !!!!
Tenzij hij bewijzen heeft dat een bepaald bedrag aanwezig was, vb. na een verkoop of betaling verzekering.


Lowie, de mensen niet bang maken aub!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 25 mar 2019 19:20

Ik zie hier toch geen fout antwoord hoor.
Het is correct dat er slechts drie jaar wordt teruggekeken door de fiscus.
Dat was de vraag.
Gebeurt niet automatisch maar ingeval er ontevreden mede-erfgenamen
zijn en betwiste schenkingen dan is veel mogelijk.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thisa
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 mar 2019 20:42

Fiscus spreekt de bank zelf dan aan.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 25 mar 2019 22:38

De fiscus gaat niets controleren bij de bank. Alleen moeten bedragen waarvan de Registratie de aanwezigheid gedurende de drie voorbije jaren kent, opgenomen worden in de nalatenschap. Hij kan dat weten na een verkoop, uitbetaling verzekering, andere aangifte nalatenschap,.... Die bedragen moeten verantwoord worden.

Voor de rest mag/kan de aangifte NUL zijn.
Daarom : iemand die een onroerend goed verkoopt, doet daarna een schenking aan de kinderen met gelden uit zijn andere tegoeden. Niemand zal zich vragen stellen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 25 mar 2019 22:54

De fiscus gaat niets controleren bij de bank. Alleen moeten bedragen waarvan de Registratie de aanwezigheid gedurende de drie voorbije jaren kent, opgenomen worden in de nalatenschap. Hij kan dat weten na een verkoop, uitbetaling verzekering, andere aangifte nalatenschap,.... Die bedragen moeten verantwoord worden.

Voor de rest mag/kan de aangifte NUL zijn.
Daarom : iemand die een onroerend goed verkoopt, doet daarna een schenking aan de kinderen met gelden uit zijn andere tegoeden. Niemand zal zich vragen stellen!
Indien de verkoop plaatsvond minder dan drie jaar voor overlijden zal de fiscus gegarandeerd vragen wat er met het geld is gebeurd!
Dat kun je dan aantonen door de geldbewegingen op de rekeningen van de overledene, zoals een schenking.
Is die geregistreerd dan geen verder effect. Zo niet wordt het bedrag bij de erfenis geteld.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 25 mar 2019 23:27

Hou er ook rekening mee dat in het geval van een echtpaar waar de echtgenoten redelijk kort na elkaar overlijden een plotse vermindering van het vermogen van de LLE tot vragen kan leiden.
Want de fiscus kan het vermogen dat er was bij eerste overlijden vergelijken met wat er nog is bij het tweede overlijden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 26 mar 2019 12:16

Thomas en asperger, bedankt voor de bevestiging van mijn opmerking!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thisa
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 mar 2019 18:11

Hoop dat het allemaal nog lang weg blijft. Maar wilde al is informeren. Je weet het nooit.
Een hele papierwinkel denk. En zou het graag zelf doen zonder notaris als het ooit zo ver is.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”