Voorkooprecht erfgenamen

Bramj
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Voorkooprecht erfgenamen

#1 , 23 mar 2019 15:02

Voor mijn bachelorproef heb ik mezelf als onderzoeksvraag gegeven: Hebben de erfgenamen in onverdeeldheid een voorkooprecht op het onroerend goed? Het is dus de vraag of één van de erfgenamen kan eisen dat hij/zij absoluut als eerste kan beslissen om de overige erfgenamen uit te kopen.
Ik heb hier online naar gezocht maar het is niet makkelijk om hier informatie over te winnen.
Alle informatie helpt. Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 mar 2019 15:28

Ik vind 'voorkooprecht' een eigenaardig onderzoeksobject in het kader van de verdeling van een nalatenschap. Bij een voorkooprecht kan de titularis zich ofwel het goed laten verkopen aan dezelfde voorwaarden als de verkoper voorafgaandelijk met een derde zou overeengekomen hebben, ofwel een eerste aanbod doen indien de intentie om te verkopen bestaat (en dus onderhandelingen te voeren). Dat staat een beetje raar in een context van mede-eigendom (onverdeeldheden).

Zou u bv. niet beter spreken over 'preferentiële rechten'? U zal de principes van de minnelijke en gerechtelijke vereffening-verdeling (art. 815 BW) erop moeten nalezen. Het algemeen principe is een verdeling in natura (met toewijzing van kavels bij wijze van lottrekking). Indien een onroerend goed niet gevoeglijk in natura verdeeld kan worden onder de erfgenamen (er is maar één onroerend goed bv. om te delen onder vier erfgenamen; art. 827 BW), dan moet in principe tot een verkoop overgegaan worden. Ik zou eens kijken naar de bepalingen van het Ger.W. omtrent die verkoop, de minnelijke verdeling en de toewijs.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”