Dossier van overleden moeder inkijken

Dan1906
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Dossier van overleden moeder inkijken

#1 , 20 mar 2019 17:23

Mijn moeder is in Belgie gestorven dmv euthansie. De notaris heeft mij laten weten dat mijn moeder een dossier bij een advocaat heeft liggen die voor de afhandeling van haar huur contract etc.. zou hebben moeten zorgen. Ik heb die advocaat een email gestuurd aangezien de huisbaas ons heeft laten weten dat de huur van de laatste maand niet betaald zou zijn. Helaas wil die advocaat ons geen informatie verstrekken en heeft verzocht "dat wij haar geen kontact meer maken". Ik ben enige erfgenaam en vraag mij af of het mogelijk is om een advocaat aan te stellen om bij de advocaat van mijn moeder het dossier op te vragen zo ik kan bekijken wat daar instaat.

Ik woon niet meer in Belgie. Enig idee hoe ik dit best aanpak is ten zeerste op prijs gesteld. De advocaar van mijn overleden moeder is zo onvriendelijk dat ik daar liever geen kontakt meer wil mee opnemen.

Bij voorbaat dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 20 mar 2019 17:34

Vermoedelijk stond uw moeder onder voogdij en behartigde een advocaat haar lopende uitgaven. Dergelijke opdracht stopt automatisch bij overlijden. Vanaf dat ogenblik zijn het de erfgenamen die de teugels overnemen.
Best een notaris opdracht geven om de erfenis af te handelen, al zeker omdat u in het buitenland woont.
Ook opletten dat de erfenis niet deficitair is. De notaris kan de nodige voorzorgen nemen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Dan1906
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mar 2019 18:04

Bedankt voor uw antwoord. Een notaris is aangesteld om de erfenis af te handelen. Wat ik niet begrijp is dat mijn moeder de begrafenis ondernemer het adres van de advocaat doorgegeven omdat die de rekening zou regelen. Toen de begrafenis ondernemer met de advocaat contact opnam heeft de advocaat gezegd dat zij hiervoor geen opdracht had gegeven. Ik heb intussen zelf de rekening betaald. Ik weet niet of het normaal is dat die advocaat geen informatie wil geven over wat de opdracht zou zijn geweest? Ik zou daarom graag dat dossier inkijken. De notaris, nog de begrafenis ondernemer kregen informatie. De vrouw is ook verschikkelijk onvriendelijk. Niet iemand waar ik graag zelf verdere communicatie wil voeren.

Bedankt

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 20 mar 2019 18:17

@asperger
Wat bedoel je met 'onder voogdij'? Bewindvoering?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 20 mar 2019 18:35

Mensen die onder bewindvoering staan wegens onbekwaam.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis
Berichten: 3293

#6 , 20 mar 2019 19:25

Mensen die onder bewindvoering staan wegens onbekwaam.
Ok, had nog nooit de term 'onder voogdij' gehoord als onder bewindvoering. Ben zelf bewindvoerder nu bijna anderhalf jaar :wink:

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 20 mar 2019 20:35

Mensen die onder bewindvoering staan wegens onbekwaam.
Ok, had nog nooit de term 'onder voogdij' gehoord als onder bewindvoering. Ben zelf bewindvoerder nu bijna anderhalf jaar :wink:
Ja de juridisch correcte terminologie is "bewindvoering".
Voogdij wordt meer specifiek gebruikt voor toezicht op minderjarigen en verlengd minderjarigen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 20 mar 2019 22:02

Klopt wat is geschreven lasthebber - bewindvoerder zijn benamingen van personen die bepaalde zaken mogen doen voor een andere.
Beide functies de eerste in samenspraak met wilsbekwame betrokkene en vrijwillig de tweede bij wilsonbekwame personen en aangesteld door (vrede)rechter.
Deze functie eindigt bij overlijden van persoon.
U zal best een notaris aanstellen om alles te regelen -
Was er onroerend goed dan zeker doen. Erfbelasting moet binnen de 4 maanden geregeld worden.

Dan1906
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 mar 2019 10:11

Mijn moeder was niet wilsonbekwaam. Ze had zelfs tegen de begrafenis ondernemer gezegd dat ze een advokaat had aangesteld om hun rekening te regelen naar haar dood. Probleem is die advokaat zegt nu dat dit niet het geval is en wil ons niet zeggen wat de opdracht dan zou zijn geweest? Daarom ben ik aan het overwegen om zelf een advokaat aan te stellen in Belgie om het dossier van mijn moeder bij haar op te vragen zodat we weten wat daar in stond. Bedankt.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 21 mar 2019 11:47

Een notaris kan dat allemaal voor u doen.
Ik zie niet in wat die onwillige advocaat nog zou kunnen te vertellen hebben.
Haar opdrachtgever (?) is er niet meer...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”