Erfenis verwerpen buitenland

ingrid030
Topic Starter
Berichten: 15

Erfenis verwerpen buitenland

#1 , 15 mar 2019 16:30

Situatie in het kort: mijn man is vorige maand overleden (was voor ons beiden tweede huwelijk). Er is geen testament, er is geen vermogen of bezittingen. Er zijn wel schulden. De beide meerderjarige kinderen uit zijn eerste huwelijk zullen de erfenis verwerpen. De nationaliteit van mijn man en mezelf is NL. Wij wonen beiden in België, hij sinds 2014, ik eerder. Het ene kind woont en werkt in Berlijn, de ander in Barcelona. Wat moeten zij doen om te laten weten de erfenis te verwerpen en kunnen zij dit doen in hun huidige woonplaats? De bank wil het kleine beetje saldo (325 euro) dat op de gezamenlijke rekening staat, niet deblokkeren. Het registratiekantoor wil geen attest van erfopvolging opmaken als de kinderen niet eerst de erfenis hebben verworpen. En ik loop vast. Krijg wel noodgeld van OCMW. Wat zijn de te volgen stappen voor de kinderen? Dank voor uw hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 mar 2019 19:35

Europa heeft sinds enige tijd een verordening voor de grensoverschrijdende afwikkeling van nalatenschappen.

Aangezien uw man zaliger gewone verblijfplaats had in België op het ogenblik van openvallen nalatenschap, is het Belgische erfrecht van toepassing.

Uw kinderen kunnen in Duitsland, respectievelijk Spanje, voor een 'gerecht' (men gaat ervan uit dat notarissen hier ook onder vallen) een Europese verklaring van erfrecht afleggen. Dit wil zeggen dat de buitenlandse notaris een verklaring van verwerping naar Belgische vormvereisten opstelt. Daartoe zijn ze normalerwijze medewerking verschuldigd als openbare ambtenaren.

Zijn er nog andere personen met een mogelijke roeping op de horizon (broers, zussen of ouders?)

Uzelf kan eventueel aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving. Dat doet u gewoon ten opzichte van een Belgische notaris. Zo dekt u zich in tegen disproportionele schulden van de nalatenschap. Vervolgens kan de notaris u wel een akte van erfopvolging verlenen om de rekeningen te deblokkeren.

ingrid030
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 16 mar 2019 10:18

Dank voor uw reactie. Inmiddels vond ik een universeel Europees formulier online hiervoor. Heb de Spaanse/Duitse versie ervan naar de kinderen doorgestuurd. Het OCMW is momenteel bezig met een oplijsting te maken van alle schulden. Wettelijk gezien zal dat ook nog wel een staartje hebben: het zijn voornamelijk schulden gerelateerd aan zijn ziekte. Huishoudelijk gezien waren we in orde (huur e.d.). Bezittingen zijn er niet meer of te verwaarlozen (bijeengescharrelde huisraad). We zijn nog maar een aantal maanden uit faillissement. We hadden een bedrijf, maar door zijn ziekte en de kosten ervan, hebben we faillissement moeten aanvragen, zowel zakelijk als persoonlijk. We hadden verschoning, maar doordat zijn ziekte verderging, gingen ook de aanverwante kosten verder en zijn we amper een stap verder dan voor het faillissement.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”