verdeling erfenis na uitdoving vruchtgebruik

Katleenvdv
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

verdeling erfenis na uitdoving vruchtgebruik

#1 , 13 mar 2019 00:05

Hallo,

Mijn zus en ik hebben 2 jaar geleden, na het overlijden van onze moeder, de blote eigendom geërfd van het volledige huis. Haar echtgenoot, onze stiefvader, heeft het vruchtgebruik geërfd. Op het moment dat hij zou komen te overlijden, verkrijgen wij de volle eigendom over het huis. Mijn stiefvader heeft erfgenamen aan zijn kant (broer en neefjes en nichtjes). Ik vermoed dat zij de inhoud van de bankrekeningen zullen erven aangezien die op zijn naam staan.
Mijn vraag gaat over de inboedel van de woning: hoort die dan bij het huis, of gaat die naar zijn erfgenamen? En wat met de auto? Die hebben ze samen gekocht, maar ik weet niet op wiens naam die momenteel staat.

alvast bedankt, Katleen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 13 mar 2019 10:49

Bij de verdeling van de inboedel zal nagezien moeten worden wie de oorspronkelijke eigenaar was. Van de goederen die van moeder waren, heeft hij ook het vruchtgebruik maar dat eindigt , zoals voor het huis, bij zijn overlijden. Voor grotere stukken als de auto is dat van belang.
Goederen die van hem zijn, daar krijgen jullie niets van; Tenzij bij testament, erven jullie niet van hem.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Katleenvdv
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mar 2019 10:42

Er was gemeenschap van goederen, behalve het huis zelf. Dat was volledig eigendom van mijn moeder. Dus als ik het goed begrijp, komt de helft van de oorspronkelijke inboedel in volle eigendom en is de andere helft voor zijn erfgenamen. Alle spullen die hij na haar overlijden heeft aangeschaft zijn volledig voor zijn erfgenamen.

Reclame

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mar 2019 08:03

De waarde van de inboedel en andere eigendommen staat normaal in de aangifte overlijden moeder.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”