Berekening percentage vruchtgebruik, hulp gevraagd.

Vaya
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Berekening percentage vruchtgebruik, hulp gevraagd.

#1 , 12 mar 2019 21:29

Graag hulp,

Wat is de percentage van het vruchtgebruik voor de stiefmoeder van 1944 bij een verdeling van de nalatenschap?
Het oudste kind/mede-erfgename is van februari 1962.
We hebben in het verleden al gemerkt dat advocaten/notarissen soms aan andere percentages komen.
Nu wordt het binnenkort officieel en willen wat voorbereid zijn aangezien we nu ook geen advocaat meer hebben.

Alvast dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vaya
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mar 2019 14:31

Niemand die ons kan helpen?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 13 mar 2019 16:15

Bij een effectieve verdeling van een erfenis wordt de leeftijd van de stiefmoeder verhoogd tot 20 jaar meer dan het oudste kind-erfgenaam.
Voor de stiefmoeder wordt dus een leeftijd van 77 jaar toegepast. Voor een vrouw van die leeftijd is het officiële percentage voor vruchtgebruik : 11,42.
Men is evenwel niet verplicht die tabel te volgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Vaya
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 mar 2019 18:13

Dankjewel voor uw antwoord.

Hebben vandaag een ontwerp gekregen waarin de (boedel)notaris een mix maakt van 2 gangbare tabellen, aan de hand van een tabel van Ledoux en de wettelijke... werd ons uitgelegd en er wordt als percentage 16,28 genomen. Hebben wat vergeleken met vorige simulaties van de voormalige, eigen notaris en toenmalige advocaat en daar schommelde de percentage tussen de 11% en 14%.
Ik begrijp nu dat zij een soort van vrije keuze hebben welke tabel ze mogen gebruiken, zoals u ook aanhaalt dat ze niet verplicht zijn een bepaalde tabel te volgen? Toch een groot verschil, vinden wij. Maar niks aan te doen dan.

Nogmaals dank.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 14 mar 2019 20:15

Men is idd niet verplicht om de officiële tabel te volgen. Maar bij betwisting zal de rechter er zich wel altijd op baseren. Mijn percentage komt uit de officiële tabel.
Aan u om te becijferen of het de moeite is om verder te gaan. Het geeft u wel een basis van onderhandelingen.
Is bij die 16.28 rekening gehouden met 2 jaar extra voor de stiefmoeder?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Vaya
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 mar 2019 14:03

Uitleg: 'Voor de berekening vruchtgebruik wordt uitgegaan dat stiefmoeder 20 jaar ouder is dan oudste kind, dus voor een leeftijd van 78 jaar (tabel ledoux)'
'Ipv actualisatie-percentage van 2% werd er 1,5% gehanteerd en zo komt de waarde van 16,28%'


Dank voor uw hulp.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 15 mar 2019 16:57

De lage rentes zijn momenteel ten nadele van de vruchtgebruiker. Deze aanpassing is wel realistisch en aanvaardbaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”