erfenisrecht

wivi
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

erfenisrecht

#1 , 12 mar 2019 18:39

Beste,

Mijn moeder is gestorven in 2012 en ,ze was gehuwd met mijn stiefvader en er was een testament opgemaakt dat mijn stiefvader de helft plus 1/4kinds deel erfde en hij had het vruchtgebruik op het appartement,ik mijn zus en broer erfde ook elks 1/4 ,nu onlangs is mijn stiefvader ook overleden(heeft ook 1 dochter die erft mijn stiefvaders deel) en er zou een papier van wettelijk samenwonen opgemaakt zijn waarin zijn nieuw vriendin het vruchgtgebruik erfd op zijn deel,ik heb gebeld naar notaris waar dit document zich bevind en hij kan dat alleen bezorgen via oficiele weg ?kan ik dat laten opvragen en door wie zonder dat ik daar grote bedragen moet voor betalen ?

Kan ik huur vragen op mijn erfdeel of moet mijn broer en zus eerst akkoord gaan??stel dat ik en mijn zus dat willen en mijn broer niet of omgekeerd?
zo ja ,hoe moet ik daar aan beginnen?Kan ik dat zelf of moet dat via notaris of advocaat.
Kan ik mijn erfdeel opvragen van moederskant.
waar moet ik beginnen?ik zou graag huur vragen of mijn erfdeel opvragen hoe moet ik dat aanpakken zonder dat ik grote bedragen moet uitgeven.


Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 12 mar 2019 18:59

Uw breuken kloppen niet.
Uw stiefvader "mocht" geen 3/4 erven.
Daardoor werden de reservatieve erfdelen van u en van uw broer geschonden.
Uw moeder kon bij testament maximum over 1/3 beschikken.

Voor de rest van uw vraag:
Was er een huwelijksakte, welke?
Was uw stiefvader mede-eigenaar van dat appartement?

Voorlopig antwoord: van het deel van de woning dat uw stiefvader in volle eigendom bezat gaat het vruchtgebruik naar de wettelijke samenwoonster. Voor jullie eigen aandeel in het huis kunnen u en uw broer huur vragen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wivi
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mar 2019 22:01

Bedankt voor het antwoord,,ja mijn stiefvader was medeeigenaar en er was een huwelijksakte waar instaat...
Voor één vierde in volle eigendom en drie vierde in vruchtgebruik aan haar overlevende echtgenoot in tweede echt de heer ......

Voor drie vierde in blote eigendom gezamelijk aannhaar 3 kinderen uit haar eerste huwelijk

Het vruchtgebruik van de overlevende houdt op bij het aangaan van een nieuw huwelijk

Nu trug op mijn vraag naar nieuw vriendin toe
Graag zou ik huur vragen maar kan dat ook alleen voor mij waarmee ik bedoel dat ik huur wil vragen en mijn zus en broer niet ,heb ik hun goedkeuring nodig ?

Kan ik mijn etfdeel opvragen of eisen ?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 12 mar 2019 22:32

U kunt alleen huur vragen voor uw aandeel in volle eigendom in het huis.
Met uitzondering van uw aandeel in de woning kunt u uw deel van de erfenis opvragen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wivi
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 mar 2019 22:48

Bedankt dus als ik het goed begrijp heb in hun goedkeuting niet nodig
Bij wie of hoe moet ik zijn ?notaris of advocaat of kan in da,zelf?waar moet in daarvoor zijn en welk prijskaartje hangt daar aan ?
Mvg

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 12 mar 2019 23:49

Eerst gewoon vragen.
Eigenlijk had u dat al in 2012 moeten doen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 13 mar 2019 10:55

Stiefvader had de helft in (volle) eigendom en erfde 1/4 van de andere helft. Ok; Daarenboven had hij vruchtgebruik op de rest, dus huur vragen in 2012 had geen zin.
Dat kan nu wel. Elk van de kinderen kan huur vragen voor zijn deel : 1/8 van het appartement. Gewoon een brief schrijven? Of notaris inschakelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wivi
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 mar 2019 16:08

Ok bedankt ,ja dat klopt inderdaad 1/8
Awel ja inderdaad konden wij in 2012 nog niks doen.
Dit is wat ik moest weten ,ik kan alleen voor mijn deel huur vragen.bv 800 euro huur is mijn deel 100 euro
Wat ik nog niet goed begrijp is als ik mijn deel eis van het appartement wie moet dat betalen want verkopen kan niet denk ik want er zit oo stiefvadersdeel een vruchtgebruik op ,dat gaat niemand kopen denk ik ?
Mvg

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 13 mar 2019 18:15

Dat gaat inderdaad niemand kopen.
U had wel in 2012 bij het overlijden van uw moeder uw aandeel in het roerend deel (het spaargeld en beleggingen) van de erfenis kunnen opvragen.
Blijkbaar is die boodschap niet goed doorgekomen en verward met vragen van huur.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”