Erfenis van schoonouders na overlijden echtgenoot

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

Erfenis van schoonouders na overlijden echtgenoot

#1 , 11 mar 2019 15:53

Ik ben hier weer hoor.
Mijn echtgenoot is onlangs overleden. Wij zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel.
De erfenis die mijn echtgenoot kreeg van zijn ouders, heeft hij op onze gemeenschappelijke rekening gezet. Minder dan drie jaar voor zijn eigen overlijden.
Volgens de notaris moet dit bedrag voor de 100% aan onze kinderen toekomen, ook al staat het op onze gemeenschappelijke rekening. Klopt dat?
Mvg
Lila B

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 11 mar 2019 15:56

Dat klopt. Maar u hebt daarvan het vruchtgebruik (=de opbrengsten), levenslang.
Zoals dat ook het geval is voor de helft van het gemeenschappelijk vermogen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

#3 , 11 mar 2019 16:04

Ok. Dank je wel. Weet je ook iemand die mij kan helpen met het uitrekenen van de successierechten en het te verdelen aandeel van dit overlijden? Ben net bij de notaris geweest, 4 maanden na overlijden bijna, maar ze kan me niets vertellen.

Reclame

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mar 2019 16:06

Blijkbaar een tegendraadse notaris, wellicht kan de dienst nalatenschappen van uw bank u verdere info geven of helpen om deze te bekomen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 11 mar 2019 16:12

Als je de notaris geen opdracht geeft om de successieaangifte in te dienen en de verdeling dan gaat hij dat ook niet doen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

#6 , 11 mar 2019 16:12

Ann45, kan je een bank adviseren? Mijn man had er verschillende.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 11 mar 2019 17:42

Ben net bij de notaris geweest, 4 maanden na overlijden bijna, maar ze kan me niets vertellen.
:shock:
Normaal heeft u maar 4 maanden om de aangifte te (laten) doen ...
Dringend contact mee opnemen :!:
En moet duidelijk zijn of notaris de aangifte nog (tijdig) gaat doen, of helemaal niet ....

Is soms wel werk van de laatste week, maar ze moeten je wel kunnen vertellen of dat ook gaat gebeuren ...

https://belastingen.vlaanderen.be/erfbe ... _praktisch


Dien ASAP een gemotiveerd verzoek om uitstel in als je denkt het niet te gaan halen.
(uitgaande van alle erfgenamen !)
Maakt niet uit als je de termijn toch nog haalt.
Maar scheelt 4% indien het aanvaard wordt en je de termijn niet haalt ... (1% extra tov 5% , de eerste 5 maanden)

https://belastingen.vlaanderen.be/indie ... latenschap


Verschillende banken ...
Zijn de rekeningen overal al vrijgegeven :?:

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 11 mar 2019 23:01

Ga eens naar een andere notaris. Die kan u misschien een interessantere oplossing geven voor het probleem van die ontvangen erfenis. Ik heb steeds begrepen dat roerend goed als geld steeds gemeenschappelijk wordt als er kinderen zijn van het koppel. Bovendien werd het op de gezamenlijke rekening gestort. Dat is ook al een manier om het geld gemeenschappelijk te maken. Ik durf ook veronderstellen dat in de loop van die tijd aankopen gedaan zijn met dat geld , ten persoonlijke titel of voor het huishouden, waarvan de aangekochte goederen nog aanwezig zijn. Dat geld uit de erfenis is ahw vermengd met alle andere tegoeden.

Van gemeenschappelijke goederen is de helft van de langstlevende echtgenoot (LLE). De andere helft gaat naar de kinderen in blote eigendom, met vruchtgebruik voor die LLE, na betaling van uitvaartkosten en successierechten.


Ik hoop dat u troost en sterkte vindt bij elkaar in deze moeilijke periode.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 11 mar 2019 23:17

-Het geld is er nog geen drie jaar.
-Misschien komt het ook van de verkoop van een geërfd huis dat minder dan drie jaar geleden werd verkocht?
Dat zijn hoogstwaarschijnlijk de feiten waar de uitspraak van de notaris op gebaseerd is.
Voor de successieaangifte zijn dat steeds persoonlijke kapitalen van de overledene en daar belasten ze ook op.
Heb zo een correctie meegemaakt in een successieaangifte (met boete!). Gelijkaardig geval als TS.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

#10 , 12 mar 2019 00:43

We hebben vandaag de documenten ondertekend in verband met de successierechten. De notaris heeft me uitdrukkelijk verzekerd dat ze dat vandaag nog op de post zou doen. Dus dat zal geen probleem vormen.
Wat ze me "onmogelijk" kon vertellen, is hoeveel de successierechten zullen bedragen.
Ze kan ook "onmogelijk" uitrekenen hoeveel ik aan de kinderen zal moeten uitbetalen.
Ik zou graag iemand vinden die dat voor mij kan doen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 12 mar 2019 10:04

Beste Lila,

u kwam idd vrij laat met uw vraag. En als u nu vertelt dat u toch getekend hebt bij de notaris, zijn al onze inspanningen om info te geven ' vijgen na Pasen'.

Ik blijf er evenwel bij dat die ontvangen erfenis als 'gemeenschap' moet behandeld worden. De termijn speelt geen rol, alleen het is er of moet er zijn, tenzij tegenbewijs. Wel straf dat die notaris u geen berekening kan geven van de erfbelasting. Die beschikt waarschijnlijk over een computerprogramma daarvoor en zelfs met een rekenmachientje moet dat lukken. Men is waarschijnlijk zelf niet zeker over de aanpak van dat geërfde geld.

Zo is vb. de auto , de Tv, een reis de vorige jaren altijd betaald met het geld dat geërfd is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 12 mar 2019 12:30

Indien het de opbrengst was van een geêrfd huis (erfenis van minder dan 3 jaar geleden) dan wordt
dit als persoonlijke eigendom beschouwd voor de berekening van de successierechten.
Tenzij men aantoont dat het geld werd gebruikt voor de persoonlijke noden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

#13 , 12 mar 2019 12:41

Hallo, ik ben op jullie aanraden naar mijn bank geweest. Ze hebben voor mij onmiddellijk een andere notaris gecontacteerd die wel op de hoogte is van de wetgeving. Vrijdag mag ik bij hem langs. Hij zal onmiddellijk de successierechten uitrekenen en de verdeling opstarten.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#14 , 12 mar 2019 17:46

Hallo asperger. Het gaat niet om de opbrengst van een geërfd huis, het gaat volgend TS om een erfenis.
In een cursus ooit werd gesteld dat een geërfd bedrag dat door de begunstigde op een (gezamenlijke) rekening werd gezet waar de partner vrij kon over beschikken, dit een inbreng in de gemeenschap is. En zeker als er kinderen zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 12 mar 2019 18:10

Hallo asperger. Het gaat niet om de opbrengst van een geërfd huis, het gaat volgend TS om een erfenis.
In een cursus ooit werd gesteld dat een geërfd bedrag dat door de begunstigde op een (gezamenlijke) rekening werd gezet waar de partner vrij kon over beschikken, dit een inbreng in de gemeenschap is. En zeker als er kinderen zijn.
Strict genomen is dat een schenking van minder dan drie jaar geleden gedaan door de overledene.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”