Erfenis van schoonouders na overlijden echtgenoot

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

Re: Erfenis van schoonouders na overlijden echtgenoot

#16 , 12 mar 2019 18:53

Ter staving van mijn bewering : lees dit artikel in Belastingportaal Vlaanderen

https://belastingen.vlaanderen.be/stand ... ard-gelden



Het betreft oa. een arrest van het Hof van Cassatie uit 2011


Ik hoop dat die andere notarais dat wel begrijpt. Registrataie zal wel tevreden zijn met de interpretatie van de eerste notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#17 , 12 mar 2019 19:28

"tweevoudig bewijs nodig:
•a/ het gaat om eigen gelden : individualiseerbaar en geen vermenging
•b/ de echtgenoot moet bewijzen dat het niet de bedoeling is om die gelden gemeenschappelijk te maken."

Ik denk dat dit Arrest een echtscheiding betreft (maar ik kan me vergissen).
Want bewijs van punt b) is onmogelijk indien de "schenker" een overledene is.

Het is mij niet duidelijk hoe dit spoort met schenking minder dan drie jaar voor overlijden.
Want dit is een schenking van eigen vermogen aan gemeenschappelijk vermogen.....
Voor een schenking tussen echtgenoten zijn er alleszins schenkingsrechten indien men wil vermijden
dat de schenking nog in de erfenis valt. Eigenaardig dat dit niet zou gelden indien het doorschuiven indirect zou gebeuren via het gemeenschappelijk vermogen. (Ik beweer niet dat het onmogelijk is...maar lijkt niet te kloppen met de wetgeving)
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

#18 , 12 mar 2019 21:04

Hallo asperger. Het gaat niet om de opbrengst van een geërfd huis, het gaat volgend TS om een erfenis.
In een cursus ooit werd gesteld dat een geërfd bedrag dat door de begunstigde op een (gezamenlijke) rekening werd gezet waar de partner vrij kon over beschikken, dit een inbreng in de gemeenschap is. En zeker als er kinderen zijn.
Ja, dit zei de notaris me ook, drie maanden geleden. Nu loog ze dat af.

Reclame

Lila B
Topic Starter
Berichten: 71

#19 , 12 mar 2019 23:53

Beste Lila,

u kwam idd vrij laat met uw vraag. En als u nu vertelt dat u toch getekend hebt bij de notaris, zijn al onze inspanningen om info te geven ' vijgen na Pasen'.

Ik blijf er evenwel bij dat die ontvangen erfenis als 'gemeenschap' moet behandeld worden. De termijn speelt geen rol, alleen het is er of moet er zijn, tenzij tegenbewijs. Wel straf dat die notaris u geen berekening kan geven van de erfbelasting. Die beschikt waarschijnlijk over een computerprogramma daarvoor en zelfs met een rekenmachientje moet dat lukken. Men is waarschijnlijk zelf niet zeker over de aanpak van dat geërfde geld.

Zo is vb. de auto , de Tv, een reis de vorige jaren altijd betaald met het geld dat geërfd is.
Ik kom helemaal niet laat met mijn vraag! Ik heb de notaris gecontacteerd net na het overlijden, en deze week maandag was het de eerste keer dat ik bij haar op bezoek mocht. Ik wist dus maandagmiddag nog van niets. Ik heb wel heel veel aangedrongen, gebeld en gemaild, op bezoek geweest ook, maar ik heb de notaris nooit kunnen spreken. En de bedienden wisten van niets. Het waren bovendien voldongen feiten want de aangifte moet volgende week binnen zijn. Ik heb het document ook niet kunnen controleren op fouten. Het was ondertekenen en weer naar buiten.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#20 , 13 mar 2019 10:33

"tweevoudig bewijs nodig:
•a/ het gaat om eigen gelden : individualiseerbaar en geen vermenging
•b/ de echtgenoot moet bewijzen dat het niet de bedoeling is om die gelden gemeenschappelijk te maken."

Ik denk dat dit Arrest een echtscheiding betreft (maar ik kan me vergissen).

Dit is net het verschil met een echtscheiding. Bij echtscheiding zal de begunstigde partner dat bedrag altijd kunnen vooraf nemen als eigen vermogen. Bij overlijden wordt het aanzien als gemeenschap, waardoor de helft ervan niet in de nalatenschap komt en voor de partner blijft.

De gevraagde bewijzen zijn idd moeilijk in dit geval.
a : op een gezamenlijke rekening is de erfenis moeilijk tot niet individualiseerbaar en er is steeds een vermenging.

b : zo'n verklaring kan niet meer na overlijden
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”