Erfrecht en zelfgeschreven testament

Woek
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erfrecht en zelfgeschreven testament

#1 , 11 mar 2019 12:09

Wij zijn een nieuw samengesteld gezin en gehuwd in gemeenschap van goederen.
Mijn man heeft een dochter, ik heb twee dochters.
Wij hebben een eigenhandig geschreven testament opgesteld, gedateerd en ondertekend door alle partijen, waarin wordt overeengekomen, dat alle bezittingen, materiaal en gelden (financiën) zullen gaan naar de langstlevende partner en bij overlijden van ons beiden alle zelfde bezittingen door drie zullen worden verdeeld.
Dit komt niet overeen met de wettelijke bepalingen.
Mijn vraag is nu : is zo'n dokument geldig ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Woek
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mar 2019 13:26

Wij zijn een nieuw samengesteld gezin en gehuwd in gemeenschap van goederen.
Mijn man heeft een dochter, ik heb twee dochters.
Wij hebben een eigenhandig geschreven testament opgesteld, gedateerd en ondertekend door alle partijen, waarin wordt overeengekomen, dat alle bezittingen, materiaal en gelden (financiën) zullen gaan naar de langstlevende partner en bij overlijden van ons beiden alle zelfde bezittingen door drie zullen worden verdeeld.
Dit komt niet overeen met de wettelijke bepalingen.
Mijn vraag is nu : is zo'n dokument geldig ?
P.S. Wij hebben geen eigen woning.

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2019 15:43

Jullie hebben alvast elk een individueel testament nodig; 1 testament voor 2 personen zal niet aanvaard worden. Jullie kunnen eventueel bij een notaris passeren voor een aanpassing huwelijkscontract (kost ongeveer 500 euro), er bestaat een variant waarbij de langstlevende een keuzebeding heeft. Het is dan wel de langstlevende die bepaalt hoe de verdeling verloopt naar de kinderen toe.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 11 mar 2019 15:47

Een testament is geen overeenkomst tussen partijen.
Het is een eenzijdige wilsbeschikking die aan een aantal vorm- en andere voorwaarden moet voldoen
om rechtsgeldig te zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 11 mar 2019 16:23

Geen idee of uw huwelijksstelsel in strijd is met uw testament, maar de "langst leeft krijgt al" formule kost uw erfgenamen 2 keer extra erfbelasting als u wat centjes heeft ...
(inclusief eventuele uitkeringen van verzekering, etc als die uitgekeerd worden nav het overlijden)

https://belastingen.vlaanderen.be/tarie ... partners-0

Stel dat uw partner overlijdt, dan betaalt u erfbelasting op de helft van jullie vermogen -en dat is volledig in roerende goederen.


Overlijdt u nadien, betalen de dochters opnieuw op jullie vermogen.
Doordat dat hoger is dan indien ze reeds zouden geërfd hebben bij het eerste overlijden, is er ook de kans dat ze daardoor in een hogere belastingsschijf vallen ... en meer betalen.


U weet wat u heeft, u kan zien van wanneer het voor u verschil begint te maken (gezamelijk bezit > 2x 50.000€ )
Voor de dochters vanaf 3x 50.000€ ... met dien verstande dat u daar dan al eens op betaald had.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 11 mar 2019 23:09

Wend u tot een notaris. Een testament is persoonlijk : een wij-testament is ongeldig. Bovendien kan een testament met clausule 'langst leeft, al heeft' ten gunste van de partner niet als er geen gemeenschappelijke kinderen zijn. Dit komt immers de facto overeen met het onterven van één 'soort' kinderen.

Men kan tegenwoordig wel onder bepaalde omstandigheden erf-overeenkomsten maken, maar dat moet via een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”