erfenis

dunlop
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

erfenis

#1 , 08 mar 2019 14:58

mijn vader is overleden in jan 2005 en had huwelijkscontract alles naar langslevende , mijn moeder is overleden in febr 2010 , ik had toen hoge belastingshuld en mijn zuster vertelde me ga je erfenis verwerpen anders verkoopt de belastingen ons moeder haar villa publiek en hebben we verlies door u schuld , ik zo stom om dat te doen , alles kwijt , nu heb ik een vraag , niemand weet erop antwoord , ik heb mijn moeder haar erfenis verworpen , maar niet die van mijn vader , klopt het dat ik dan nog recht heb op hetgene van mijn vader ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 mar 2019 16:13

Ik denk eerlijk gezegd dat u ijdele hoop koestert.

Als zodanig bekeken, hebt u uw kansen verkeken. De enige piste die ik onmiddellijk zie, maar zeer ver gezocht is en van heel wat variabelen afhankelijk is, is een inkortingsvordering. Deze was onder het oude erfrecht een zakelijke vordering die pas na 30 jaar verjaart. Het probleem is dat het verblijvingsbeding ten voordele van uw moeder desgevallend een onvolkomen huwelijksvoordeel moet uitmaken dat gedeeltelijk voor inkorting vatbaar is en overigens uw reserve moet hebben aangetast. Zelfs dan, aan wie zou u de inkorting moeten vragen? En dit alles nog afgezien van het feit dat u wellicht na het overlijden van uw vader onwetend afstand gedaan hebt van uw recht op inkorting. De kans is quasi nihil.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 08 mar 2019 19:13

Wel eigenaardig dat de belastingen dit hebben laten gebeuren. In zo'n geval , indien de schuldenaar de erfenis verwerpt, kan en mag de schuldeiser zich in zijn plaats stellen om zijn schuld uit de erfenis op te vragen.
TS heeft zich in de doeken laten doen, tweemaal zelfs. Ten eerste, zijn schuld aan de belastingen blijft. Ten tweede, hij heeft niets uit de erfenis ontvangen door alles aan zijn zus te laten. Hij had de erfenis moeten aanvaarden en dan zijn helft aan zijn zus verkopen. Met dat geld had hij zijn schuld (minstens deels) kunnen betalen.
Waarom geen advies gevraagd aan een notaris?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”