Erfrecht na uithuiszetting

Evib
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

Erfrecht na uithuiszetting

#1 , 08 mar 2019 05:46

Hallo
Ik heb een vraag ivm erfrecht.
Mijn moeder en stiefvader hebben me via een deurwaarder voor de vrederechter laten komen om me uit huis te zetten.
De vrederechter heeft ze gelijk gegeven en sta dus nu op straat. Dat op zich momenteel nog geen probleem want ga naar Ocmw voor referentieadres.

Nu heb ik twee dingen horen zeggen over het erfrecht.
Twee uiteenlopende dingen.

Ten eerste heb ik gehoord dat ze me dus niks kunnen geven als erfenis als ze ooit sterven.

En ten tweede heb ik gehoord dat ik al een deel van de ergernis kan opeisen door die uithuiszetting.

Ze hebben me gewoon buiten gezet omdat het niet meer klikte. Mijn meerderjarige zoon van 18 jaar woont er nog wel

Hopelijk kan ik hier een antwoord op krijgen. Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 08 mar 2019 12:33

Alles wat je hebt gehoord is verkeerd!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#3 , 08 mar 2019 13:08

Tenzij u er een slechte relatie op nagehouden hebt door bv. slagen en verwondingen toe te brengen ten aanzien van uw ouders en de strafrechter u daartoe veroordeeld heeft, met als bijkomende sanctie de onwaardigheid om te erven, kan u niet 'onterfd' zijn.

Ze kunnen u wel in belangrijke mate testamentair onterven door een legaat van het grootst beschikbaar deel aan uw kind (hun kleinkind) toe te kennen bijvoorbeeld. Of aan een derde. U behoudt hoe dan ook uw rechten ten aanzien van de globale reserve (1/2de van de nalatenschap). In een eerste fase normalerwijze in blote eigendom.

U kan helemaal niets opeisen van de erfenis, zeker al niet door dat feit in het bijzonder. Wat u wel kan, is het instellen van een gemeenrechtelijke onderhoudsvordering (art. 207 BW). Desgevallend na indeplaatsstelling door het OCMW.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 08 mar 2019 13:48

En zover ik weet, hebt u helemaal geen rechtop erfenis vanwege uw stiefvader.

Behalve indien dat u geadopteerd werd, maar ik kan me voorstellen dat u dan niet zou spreken van een stiefvader...

Evib
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mar 2019 19:30

Ik erf wel van men moeder hè. Ze zijn getrouwd en hebben een huis gekocht

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”