verkoop woning bij vruchtgebruik

erinyen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

verkoop woning bij vruchtgebruik

#1 , 07 mar 2019 14:22

Mijn echtgenoot overleed in 2006, ik had al drie kinderen voor mijn huwelijk met hem, samen hebben we 1 zoon.
Ik heb vruchtgebruik , onze zoon is naakte eigenaar. Drie oudste kinderen zijn inmiddels volwassen en uit huis, onze gezamenlijke zoon is 16 jaar. Wij wonen dus in een woning waar we met zes personen hebben gewoond en we blijven nog maar met 2 over.
Ik overweeg om kleiner te gaan wonen en wil het liefst onze huidige woning verkopen. Is dit een optie als vruchtgebruiker en zo ja, heb ik recht om het verkoopbedrag te gebruiken voor een andere woning?
Huidige woning verhuren is niet echt een optie aangezien ik dan verantwoordelijk blijf voor eventuele werken en dat zie ik niet zitten.
Ik betaal momenteel nog de helft van de lening af voor ons huis (tot 2024) , maar zou deze lening ineens kunnen afbetalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 07 mar 2019 14:34

Ik heb vruchtgebruik , onze zoon is naakte eigenaar.

U zal via de vrederechter moeten passeren voor die verkoop aangezien de blote eigenaar nog minderjarig is. Die kan toestemmen in de verkoop en herbelegging in nieuwe eigendom met zelfde verhouding blote eigenaar/vruchtgebruiker.

ps: hebben uw andere kinderen geen aandeel in de blote eigendom?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

erinyen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mar 2019 15:30

Dank u voor uw reactie, de andere kinderen hebben geen aandeel in de blote eigendom (jammer genoeg).

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”