Bescherming woonst voor de langstlevende...

Adamo
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Bescherming woonst voor de langstlevende...

#1 , 06 mar 2019 00:43

Een ouder koppel koopt een appartement op naam van hun zoon maar behouden het vruchtgebruik.
De zoon bewoont het appartement in een 2de huwelijk waarschijnlijk onder het wettelijk stelsel.
De moeder van de zoon wordt weduwe en behield dus allicht het vruchtgebruik.
Met het 2de huwelijk van de zoon, die 2 kinderen heeft uit het eerste huwelijk loopt het verkeerd en zijn huidige echtgenote haar domicilie wordt op vraag van hem na politiecontrole geschrapt op het adres van het appartement. Kan bij overlijden van de zoon zijn echtgenote waarvan de domicilie geschrapt is op zijn adres nog aanspraak maken op de beschermde woonst als langstlevende? Met andere woorden, gaat bij overlijden van de zoon zijn naakte eigendom (het appartement) vrijgesteld over naar zijn beide kinderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 mar 2019 01:15

U gaat uit van een aantal vooronderstellingen waar ik mijn vragen bij stel. U zegt dat de moeder het vruchtgebruik behoudt na het overlijden van haar man, die het goed weggeschonken heeft onder voorbehoud van vruchtgebruik? Onder het nieuwe erfrecht zou dat inderdaad kunnen gelet op de wettelijke terugval van het vruchtgebruik ten voordele van de LLE die de hoedanigheid reeds bekleedde op dat ogenblik. Onder het oude erfrecht dooft dit recht van vruchtgebruik uit, althans voor het aandeel van de overledene. Het kan al zeker niet indien het een gesplitste aankoop betrof, zoals de formulering van uw eerste zin doet getuigen.

De relatie loopt op de klippen, zegt u, maar wat was hiervan het concrete gevolg? Is er een echtscheidingsprocedure hangende? EOT of EOO? In het eerste geval dient u een regeling te treffen met betrekking tot het erfrecht van de echtgenoot hangende de procedure. In het tweede geval moet u ASAP een ontervend testament laten verlijden voor de notaris ex. art. 915bis, § 3 BW op voorwaarde dat u reeds 6 maanden feitelijk gescheiden leeft. Is nog geen echtscheiding gevorderd, kan u dit laatste ook indien u afzonderlijk verblijf gevorderd heeft.

Vermits het appartement een voorhuwelijks goed of ten minste een gift is, doet het wettelijk stelsel niet ter zake. Het heeft het statuut van een eigen goed.

Ondertussen, behoudt de LLE MINSTENS haar concrete reserve, bestaande uit het (eventueel (naargelang de rechten van de zoon)) vruchtgebruik op de voornaamste gezinswoning ten tijde van het overlijden in zoverre zij, niettegenstaande de feitelijke scheiding, er is blijven wonen of zij tegen haar wil verhinderd wordt daar te verblijven (cf. art. 223 BW - dringende voorlopige maatregelen) en de toewijzing van dit vruchtgebruik beantwoordt aan de eis van billijkheid (een eerder zinloze bepaling behoudens bij partnergeweld of dergelijke).
Naar alle waarschijnlijkheid kan ze zelfs het wettelijk erfrecht uitoefenen en het vruchtgebruik over de gehele nalatenschap genieten, onder voorbehoud van andersluidende bepalingen in een testament (komt vaak voor bij feitelijke scheidingen) of een eventueel Valkeniersbeding (thans art. 1388 BW) in het huwelijkscontract.
In die hypothese (ik heb er ondertussen vele gemaakt) bekomen de kinderen niet wat u wenst.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 06 mar 2019 13:48

Zo lang moeder leeft, behoudt zij het vruchtgebruik op dat appartement. Ook als de zoon komt te sterven voor haar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 06 mar 2019 13:53

En als zijn moeder eerst overlijdt dan wordt TS volle eigenaar van het appartement. Als vervolgens TS overlijdt dan worden zijn kinderen volle eigenaar.
Als de kinderen dan nog minderjarig zijn kan men niet uitsluiten dat de ex er gaat wonen met haar minderjarige kinderen als dat "in het belang" zou zijn voor de opvoeding van die kinderen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#5 , 06 mar 2019 14:03

Mij lijkt het dat zijn ex zijn ex nog niet is. Hij is gewoon nog getrouwd met de vrouw wiens domicilie hij heeft laten schrappen, als je de opgave leest. De kinderen zullen dus niet de volle eigendom erven indien hij geen maatregelen treft in afwachting van een echtscheidingsvonnis.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 06 mar 2019 14:07

Dat is zo. Ik bouwde enkel verder op wat reeds werd gezegd!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

eylis
Berichten: 8840

#7 , 06 mar 2019 14:29

En hoe kan een persoon eigenmachtig de domicilie van zijn wettige echtgenote laten schrappen als ze nog steeds gehuwd zijn?lijkt me vrij straf als er geen gezamenlijke aangifte van feitelijke scheiding is gebeurd.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 06 mar 2019 14:40

En hoe kan een persoon eigenmachtig de domicilie van zijn wettige echtgenote laten schrappen als ze nog steeds gehuwd zijn?lijkt me vrij straf als er geen gezamenlijke aangifte van feitelijke scheiding is gebeurd.
Waarschijnlijk is ze zelf weggegaan en heeft zich elders gedomicilieerd.
Daar moet toch geen voorafgaandelijke aangifte van feitelijke scheiding voor gebeuren?
Gehuwden zijn jegens derden niet verplicht tot samenwonen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 06 mar 2019 18:16

De zoon moet, zoals al vermeld, een ontervend testament maken zodat zijn feitelijk gescheiden vrouw niet de houder wordt van het zgn. uitgesteld vruchtgebruik als moeder dan overlijdt.
Andere mogelijkheid : overgaan tot scheiding.

Alleen dan gaat het huis in volle eigendom naar de kleinkinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”