Welke rechten heeft de kleinzoon ivm erfenis?

Melanie04
Topic Starter
Berichten: 14

Welke rechten heeft de kleinzoon ivm erfenis?

#1 , 04 mar 2019 19:48

Hallo
Even de situatie schetsen, grootvader is reeds overleden, grootmoeder leeft nog. Zij hebben samen 2 kinderen. 1 ongehuwde zoon die altijd thuis is blijven wonen (dus woont nu samen met zijn moeder). De andere zoon (vader van mijn vriend) is ook overleden. Nu is mijn vraag wat er mijn vriend zal toebehoren indien zijn grootmoeder komt te overlijden. We veronderstellen dat ze haar zoon die bij haar woont vruchtgebruik zal geven over het huis (indien dit kan natuurlijk). Voor de andere bezittingen gaan we ervanuit dat kleinzoon het deel van zijn vader (1/2 dus?) zou moeten krijgen. De zoon die bij haar woont heeft volmacht over al de bankzaken enz van grootmoeder. Kan hiervan misbruik gemaakt worden door hem? (we hopen van niet maar je weet maar nooit natuurlijk).
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mar 2019 20:45

hangt ervan af of grootmoeder of grootvader een testament hebben / hadden.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 04 mar 2019 20:52

Zonder testament erft hij identiek hetzelfde als zijn oom.
Dus de helft van de nalatenschap. En uiteraard in volle eigendom.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 04 mar 2019 21:05

Bij twijfel kan zoon altijd alle bankgegevens opvragen tot 10 jaar geleden.
Bij overlijden van grootvader had vader en daarna zoon reeds op zijn minst naakte eigendom van grootvader.
Of alles zou naar langslevende moeten gegaan zijn. Dus betaald men nogmaals op gans vermogen

Melanie04
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 05 mar 2019 11:15

Aangezien we niks gevonden hebben over een erfenis van grootvader naar zoon toen die overleed, gaan we ervanuit dat alles naar de langstlevende is gegaan. Geen idee of grootmoeder een testament heeft. Maar als ze het wél zou hebben dan kan ze toch niet zomaar haar kleinkind onterven?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 05 mar 2019 12:45

Ze kan tot de helft van haar bezit via testament aan eender wie doen toekomen.
Het kleinkind moet dus minimum de helft erven.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Melanie04
Topic Starter
Berichten: 14

#7 , 06 mar 2019 18:32

Hartelijk dank voor de reeds gegeven antwoorden. We vragen ons enkel nog af hoe het zit met de eigendom. Kan oma het vruchtgebruik geven aan haar zoon zodat mijn man enkel naakte eigendom heeft? Of zal haar zoon mijn man moeten ‘uitkopen’ als hij daar wil blijven wonen?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”