Leefloon en schenking

furax187
Topic Starter
Berichten: 16

Leefloon en schenking

#1 , 04 mar 2019 18:28

Beste,

Ik krijg momenteel een leefloon van het OCMW. Maar mijn moeder is terminaal ziek en zij wil 2 woningen en geld schenken op mijn naam via de notaris. Ik neem aan als je een woning via schenking ontvangt dat je uw leefloon kwijt bent. Corrigeer mij indien ik fout ben. Maar het is de bedoeling dat mijn moeder de enige persoon is die aan het geld ( dat naar mij is geschonken) kan om eventuele kosten ermee te betalen als ze te weinig zou hebben. Het geld wordt dus naar mij geschonken maar enkel mijn moeder kan geld afhalen, ik dus niet. Het geld zou enkel kunnen gebruikt worden door mijn moeder om ( medische) kosten te betalen van haarzelf. Stel dat er geen huizen worden geschonken. En dat er enkel geld wordt geschonken maar die geblokkeerd worden voor mij, verlies ik dan mijn leefloon? Want in principe wordt er geld geschonken naar mij, maar is het geblokkeerd, want het geld kan enkel afgehaald worden door mijn moeder om haar kosten mee te betalen indien ze het nodig heeft.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 05 mar 2019 10:12

Beste,
De arbeidsrechtbank van Gent, afdeling Brugge, verduidelijkte dat giften van de ouders onder het principe van de aanrekening vallen. Noch het feit dat de giften gedaan werden voor de aankoop van niet levens-noodzakelijke goederen, noch het feit dat de leefloongerechtigde reeds meerderjarig is, doen het tegenovergestelde besluiten. (Arbrb. Gent, afdeling Brugge, 20 december 2017, A.R. nr. 16/1302/A).

In deze casus heb ik sterk de indruk dat er een constructie wordt opgezet om eventueel de successierechten te ontduiken, d.i. een aanslag op de gemeenschappelijke middelen.

Laat ons tenslotte niet vergeten dat het leefloon een bijstandsuitkering is betaald uit gemeenschappelijke middelen.

De vraag in deze is natuurlijk of het hier om een schenking gaat of niet. Dat zal uit de notariële akte moeten blijken.

Indien betrokkene niet de vruchten kan plukken lijken het me geen aanrekenbare bestaansmiddelen. In deze lijkt het me wel aanvaardbaar dat het leefloon onder de vorm van voorschot wordt verleend op de vruchten uit deze "schenking".

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 05 mar 2019 11:06

Het kan niet zijn dat u, als u begunstigde bent van een schenking van gelden, niet zelf zou kunnen beschikken over dat geld. Dat bedrag verdwijnt uit het vermogen van de schenker. Het is wel zo dat de kosten van het rusthuis en derg steeds volledig op u zullen verhaald worden. Dit zou neerkomen op een vrijwillige verarming.

Dus : huizen schenken OK. Maar laat het geld op naam van moeder. U zal steeds verplicht wordne haar kosten te betalen.

Er zal alleszins een herziening mogelijk zijn van uw situatie bij het OCMW, ook al omdat u huurinkomsten kan verwerven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”