nalatenschap schenking met vruchtgebruik

wanton

Re: nalatenschap schenking met vruchtgebruik

#16 , 06 jan 2011 17:11

Ik wil even terug komen op dit item.

Schenkingen van roerende goedern onder opschortende voorwaarde worden gelijkgesteld met een legaat. Wetboek successierechten , art. 4 , 3°. Daar zijn successierechten op verschuldigd.

Maar , nu ben ik uitgekomen op een circulaire van 5 april 2005 waarbij de administratie beslist heeft dergelijke aanwas van vruchtgebruik NIET te belasten.

Die mensen van de bank hebben dus toch gelijk!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#17 , 06 jan 2011 19:17

Is voor mij ook totaal nieuw. We hebben iets geleerd vandaag!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

R1ncewind

#18 , 05 jan 2012 08:48

Ik heb de circulaire ook even bekeken en het lijkt me hier specifiek over het Brussels Gewest te gaan (tenware ik me vergis)
Ik zit in IDENTIEK dezelfde situatie (inwoner van Vlaanderen) en vroeg me af hoe marc62 nu uiteindelijk te werk gegaan is.
Heeft hij de goederen waarop vruchtgebruik is overgegaan nu aangegeven of niet ?

En (misschien belangrijker) wat was de reactie van de administratie ?
"Rincewind had always assumed that the purpose of running away was to be able to run away another day."

Reclame

Creatief

#19 , 05 jan 2012 10:49

@ Rincewind
Misschien kan je beter mar62 een pb'tje sturen. Het topic is al wat ouder. Je kan er dus niet zeker van zijn dat marc62 vandaag, volgende week, volgende maand op het forum komt.

R1ncewind

#20 , 13 jan 2012 09:21

hallo,

Dat had ik ook gedaan.
Maar hij reageert lijk niet :P

Nu, ik ga vandaag naar het Registratiekantoor en het daar gewoon VRAGEN.
Ik zal het antwoord hier dan wel posten ter lering en nering van anderen in hetzelfde geval.

Grtz
"Rincewind had always assumed that the purpose of running away was to be able to run away another day."

R1ncewind

#21 , 29 jan 2012 16:28

hallo,

ik ben vrijdag langs het registratiekantoor geweest.

overdracht van vruchtgebruik moet vermeld worden in de aangifte maar deze zal niet worden AANGEREKEND door de fiscus.
Het was wel belangrijk dat expliciet in de oorspronkelijke schenking is gedefinieerd dat de begiftigde inderdaad deze overgang van vruchtgebruik als een last aanvaardt.

Wat het geval was.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”