notaris erfenis

wanton

Re: notaris erfenis

#16 , 05 okt 2010 20:19

U mag ook 25% van de inboedel opeisen die er was op het moment van uw moeders overlijden (25 jaar geleden).
Begin dat maar eens te bewijzen. Veel producten , toestellen , materialen gaan zo lang niet mee. Tenzij die echt antieke stukken , zal er niet veel meer bij zijn van 25 jaar geleden.

En inderdaad , je bent geen erfgenaam van je stiefvader. De ,otaris moet U van niets in kennis stellen.
Mijn advies enkele lijnen hoger blijft van kracht.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#17 , 05 okt 2010 22:32

Voor de inboedel: met foto's en of facturen te bewijzen. Toen bestond er nog geen digitaal fototoestel en werden er maar weinig foto's genomen. Hier en daar zie je dan mogelijk nog eens iets op foto staan wanneer er een feest werd gehouden.

Thuis werd het huis ook door mijn broeders leeggehaald, net voor de verkoop van het oudershuis. Ik heb wel wat foto's en gelukkig nog enkele camerabandjes en ook nog digitale foto's van mijn moeder, waar ik op kan inzoomen voor de juwelen. Leuk om dat te bekijken, maar om het allemaal op te nemen in een boedelschrijving, is het te duur. Juwelen eveneens: het is onze smaak zelfs niet. En wat ik graag gehad had, nl. het oeroude zilveren hanghorloge (grootvader, vader), die had ik wel graag gehad. De gouden hanghorloge dan weer niet.

Antiek? Ik heb mijn kelder vol staan met zuivere antiek, nl. Louis Philippe, antieken dekenkisten. De jongeren nemen het zelfs niet mee naar hun nieuwe woonst: andere smaak.

martalan
Topic Starter

#18 , 08 okt 2010 16:58

Aangezien de notaris mij niet zal contacteren,,,moet ik hem dan zelf opbellen om mijn deel op te eisen van de onroerende goederen?

Reclame

wanton

#19 , 08 okt 2010 17:33

U bent nu reeds volledig eigenaar van een deel van het huis. U kan wel , samen met stiefvader , het huis verkopen. Daarvoor moet je naar de notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lightning

#20 , 08 okt 2010 17:45

U moet niets doen voor de onroerende goederen.
En wanton bedoelt dat u samen met stiefzus KAN verkopen als u niet in onverdeeldheid wil blijven.

martalan
Topic Starter

#21 , 11 okt 2010 12:33

stiefvader is overleden,,bedoel je halfzus? Dat zal problemen geven want we leven in onmin!

Lightning

#22 , 11 okt 2010 13:06

Het gaat inderdaad over uw halfzus waarmee u nu samen eigenaar bent van de woningen (zij 75%, u 25%).

« Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd, niettegenstaande enige hiermee strijdige verbodsbepaling of overeenkomst. (art. 815, al. 1 van het burgerlijk wetboek) »

«Indien de goederen niet gevoeglijk verdeeld kunnen worden, kan iedere deelgenoot de openbare verkoping ervan vorderen. Indien echter alle partijen meerderjarig zijn, kunnen zij overeenkomen dat de veiling gedaan wordt voor een notaris, die zij met onderling goedvinden aanwijzen. »

martalan
Topic Starter

#23 , 11 okt 2010 14:31

Kan mijn halfzus de huizen verkopen zonder mijn toestemming?

Lightning

#24 , 11 okt 2010 14:32

Neen.
Maar ze kan net zoals u haar recht om uit onverdeeldheid te treden doen gelden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”