Nalatenschap met minderjarige erfgenaam - boedelbeschrijving

fenerus
Topic Starter
Berichten: 184

Re: Nalatenschap met minderjarige erfgenaam - boedelbeschrij

#16 , 19 jun 2010 16:12

Bedankt voor uw reactie. Dit lucht me alvast op. Ik heb vandaag de advocaat gebeld met de info van dit forum en we zullen overgaan tot de verzegeling met boedelbeschrijving. Nu heb ik een belangrijke vraag: mijn vader was feitelijk samenwonend met een persoon in een huis. Die persoon is geen erfgenaam omdat mijn vader testamentloos en uit het echt gescheiden overleden is. Wegens het overlijden heeft die vriendin wel een vruchtgebruik op de woning. Dit stond in de gezamenlijke aankoopakte dat bij overlijden van een der kopers, de andere het vruchtgebruik heeft.

...

De goederen kan je niet onmiddellijk ophalen. Eerst moet er een volledig staat worden opgemaakt en uitgemaakt worden van wie de goederen nu zijn. Keep it simple! Begin a.u.b. niet te hakken op wat oude kleren en wat messen en vorken, oude en versleten meubelen. Jongeren willen dit zelfs niet meer, en jij zal ook waarschijnlijk je huishoudgerief hebben.

Bedankt voor uw reactie. Dus als ik het goed begrijp zal alles waar die vriendin geen factuur van kan voorleggen, automatisch tot de helft van de nalatenschap gerekend worden. Tenzij zij de nodige bewijsstukken kan afleveren. Het is me inderdaad niet te doen voor wat onnozele pannetjes en potjes. Maar het gaat me eerder om de grote toestellen en meubilair.

Mevrouw rijdt nog steeds rond met de wagen die ze samen met mijn vader aangekocht heeft. De helft behoort ook tot de nalatenschap. Kan ik mijn helft ook eisen?

Ik heb nog facturen van dingen die mijn vader aangekocht heeft (zelfs nog van 1991). Als deze in de woning staan, kunnen wij deze dan ook eisen op grond van de facturen. Als mevrouw betwist dat het haar artikelen zijn.

Wat daarna moet ik dan Eerste Aanleg vorderen om de inboedel dat behoort tot de nalatenschap op te eisen (als bedrag hoger is dan 1280 eur)?

Moet ik bij de boedelbeschrijving aanwezig zijn of mag ik een volmacht geven? Je begrijpt dat dit niet prettig is om in het huis te komen waar mijn vader zich van het leven beroofd heeft. En zeker niet met die vriendin.

Ik heb gebeld naar het Vredegerecht maar zijn hebben geen aanvraagformulier voor de verzegeling. Zou het volstaan als ik zoiets maak:

TEN JARE TWEEDUIZEND EN TIEN, op maandag eenentwintig juni,
Ondergetekende X, geboren te X op een januari negentienhonderd en een, houder der Belgische nationaliteit, Rijksregisternummer XXXXXXX. Wonende te 0000, XXX, XX straat, Zoon van XXXX, geboren te XXX en overleden te XX, laatst wonende te XXXXX

Gelet op de Beschikking van de Vrederechter van XX van d.d. XX-XX-XX, Met rolnummer XXXX, om e nalatenschap van wijlen XXX te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving. Verzoekt de Ondergetekende de Vrederechter over te gaan tot de verzegeling van de woning van wijlen XX, ten einde over te gaan tot de boedelbeschrijving. Conform art 1149 Gerechtelijk Wetboek.

De ondergetekende geeft voorkeur aan Notaris XX met Standplaats te XXX, om over te gaan tot de boedelbeschrijving.


(BTW: Hoe kan ik activeren dat wanneer ik een antwoord krijg op dit forum, een mail krijg. Vroeger lukte dit, mar nu niet meer)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fenerus
Topic Starter
Berichten: 184

#17 , 19 jun 2010 16:47

Een dringende vraag: Wat moeten we doen met Art 795 BW?

Art. 795. De erfgenaam heeft voor het opmaken van de boedelbeschrijving drie maanden, te rekenen van de dag waarop de erfenis is opengevallen. Bovendien heeft hij, om zich omtrent de aanvaarding of de verwerping te beraden, een termijn van veertig dagen, te rekenen van de dag dat de voor het opmaken van de boedelbeschrijving verleende drie maanden verstreken zijn, of van de dag van het sluiten van de boedelbeschrijving, indien deze voor het verstrijken van de drie maanden is beëindigd.

We zijn meer of 3 maanden voorbij het overlijden. Nu de beschikking van het Vredegerecht om de nalatenschap te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving dateert van april. Kunnen we nog overgaan of niet?

Creatief
Berichten: 2513

#18 , 19 jun 2010 20:16

[...

.
[/quote]


Bedankt voor uw reactie. Dus als ik het goed begrijp zal alles waar die vriendin geen factuur van kan voorleggen, automatisch tot de helft van de nalatenschap gerekend worden. Tenzij zij de nodige bewijsstukken kan afleveren. Het is me inderdaad niet te doen voor wat onnozele pannetjes en potjes. Maar het gaat me eerder om de grote toestellen en meubilair.

Ja, dat is inderdaad zo!

Mevrouw rijdt nog steeds rond met de wagen die ze samen met mijn vader aangekocht heeft. De helft behoort ook tot de nalatenschap. Kan ik mijn helft ook eisen?

Ja.

Ik heb nog facturen van dingen die mijn vader aangekocht heeft (zelfs nog van 1991). Als deze in de woning staan, kunnen wij deze dan ook eisen op grond van de facturen. Als mevrouw betwist dat het haar artikelen zijn.

Jij kan samen met je minderjarige zus die goederen opeisen als je kan bewijzen dat je vader die heeft aangekocht. Zijn vriendin kan geen aaspraak maken op de goederen, die je vader met zijn eigen centjes heeft aangekocht.

Wat daarna moet ik dan Eerste Aanleg vorderen om de inboedel dat behoort tot de nalatenschap op te eisen (als bedrag hoger is dan 1280 eur)?
Je hoeft niet noodzakelijk naar de Rechtbank van Eerste Aanleg te gaan, samen met je advocaat. Als je tot een onderling akkoord kan komen, des te beter. Een advocaat onder de arm nemen kost veel centjes. Om een nalatenschap uit te vechten bij de Rechtbank van Eerste Aanleg kost tijd en is meestal een proces van lange duur. Het moet ook "lonend" zijn om de vereffening-verdeling te laten uitspreken bij de Rechtbank van Eerste Aanleg. Ikzelf heb een schatting laten maken wat mijn advocaat en de Rechtbank, deurwaarder zal kosten. Mijn advocaat sprak van 20.000 € (???). We zijn met twee als eisende partij. Dus elk betaalt 10.000 €. Je moet de kosten afwegen t.o.v. hetgeen je nog kan ontvangen uit de nalatenschap.

Moet ik bij de boedelbeschrijving aanwezig zijn of mag ik een volmacht geven? Je begrijpt dat dit niet prettig is om in het huis te komen waar mijn vader zich van het leven beroofd heeft. En zeker niet met die vriendin.

Ik heb erg veel begrip voor je situatie. Een zegellegging, ontzegeling, boedelbeschrijving lost meestal veel op. Jijzelf bent dan overtuigd dat de goederen, die je herkent er nog zijn. Of je écht verplicht bent aanwezig te zijn bij een zegellegging, ontzegeling, ... in huis, daar ben ik niet zeker van. Wanneer je zelf niet aanwezig zou zijn, dan kan je ook niets aanwijzen of ontdekken. De hamvraag is natuurlijk welke weg je gaat volgen. Vraag je de zegellegging aan via het vredegerecht? Dan kan je dat best vragen aan de griffier of je zelf aanwezig moet zijn. Ik ben met deze materie niet erg vertrouwd. Bij de boedelbeschrijving veronderstel ik wel dat beide partijen aanwezig moeten zijn, want deze wordt meestal gevolgd door een eedaflegging.

Bij de Rechtbank van Eerste aanleg kan je ook een boedelbeschrijving aanvragen. Hier ben ik zelf zeker van dat je daar zelf in persoon aanwezig moet zijn.

Ik heb gebeld naar het Vredegerecht maar zijn hebben geen aanvraagformulier voor de verzegeling.
Als er geen aanvraag bij de griffier is afgeleverd om tot verzegeling over te gaan, dan kunnen zij ook niet verzegelen. Wend je gewoon in persoon, eventueel samen met je moeder en je minderjarige zus bij de griffier van het vredegerecht. De griffier noteert alles en maakt dit over aan de vrederechter. Wanneer één van de erfgenamen de zegellegging aanvragen van het huis met inboedel, geschiedt dit soms binnen de 24 uur. De vrederechter neemt hier snel een beslissing in en zeker als er een minderjarige als erfgenaam is.

Zou het volstaan als ik zoiets maak:

TEN JARE TWEEDUIZEND EN TIEN, op maandag eenentwintig juni,
Ondergetekende X, geboren te X op een januari negentienhonderd en een, houder der Belgische nationaliteit, Rijksregisternummer XXXXXXX. Wonende te 0000, XXX, XX straat, Zoon van XXXX, geboren te XXX en overleden te XX, laatst wonende te XXXXX

Gelet op de Beschikking van de Vrederechter van XX van d.d. XX-XX-XX, Met rolnummer XXXX, om e nalatenschap van wijlen XXX te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving. Verzoekt de Ondergetekende de Vrederechter over te gaan tot de verzegeling van de woning van wijlen XX, ten einde over te gaan tot de boedelbeschrijving. Conform art 1149 Gerechtelijk Wetboek.

De ondergetekende geeft voorkeur aan Notaris XX met Standplaats te XXX, om over te gaan tot de boedelbeschrijving.

Neen! Dit mag je niet doen. Jij bent geen rechter en ook geen deurwaarder. Je hebt een vonnis nodig, hetzij van de vrederechter of van de Rechtbank van Eerste Aanleg.

(BTW: Hoe kan ik activeren dat wanneer ik een antwoord krijg op dit forum, een mail krijg. Vroeger lukte dit, mar nu niet meer)[/quote]

Ik vermoed dat je enkel een verwittigingsmailtje krijgt wanneer er post in je PB is beland. (Je persoonlijke postbus van het juridisch forum.)

Je hebt de aangifte van de SRR moeten ondertekenen. Je weet dus ongeveer hoeveel je vader je heeft nagelaten. Maak een rekensommetje of het nog verder de moeite is om naar de Rechtbank van Eerste aanleg te gaan. De aangifte van de SRR heeft niets te maken met de échte verdeling. Wat je nog mist, moet wel de moeite zijn om er voor te vechten.

Reclame

Creatief
Berichten: 2513

#19 , 19 jun 2010 20:41

Een dringende vraag: Wat moeten we doen met Art 795 BW?

Art. 795. De erfgenaam heeft voor het opmaken van de boedelbeschrijving drie maanden, te rekenen van de dag waarop de erfenis is opengevallen. Bovendien heeft hij, om zich omtrent de aanvaarding of de verwerping te beraden, een termijn van veertig dagen, te rekenen van de dag dat de voor het opmaken van de boedelbeschrijving verleende drie maanden verstreken zijn, of van de dag van het sluiten van de boedelbeschrijving, indien deze voor het verstrijken van de drie maanden is beëindigd.

We zijn meer of 3 maanden voorbij het overlijden. Nu de beschikking van het Vredegerecht om de nalatenschap te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving dateert van april. Kunnen we nog overgaan of niet?
De wet ken ik hier niet helemaal van omdat er een minderjarige als erfgename in het spel zit. De minderjarige is door de wet beschermd! Deze kon enkel de erfenis aanvaarden onder voorwaarde van boedelbeschrijving. De wet beschermt de minderjarige tegen mogelijk schuldeisers. Ik stel me de vraag wie hieraan heeft verzaakt?

Nog wat info:

VERZEGELING
Om te vermijden dat bepaalde roerende goederen toebehorend aan de nalatenschap zouden "verdwijnen", kan in bepaalde omstandigheden overwogen worden om over te gaan tot een verzegeling van het sterfhuis of van andere plaatsen waar zich die goederen zouden bevinden.
Elkeen die hierbij een "ernstig belang" zou kunnen hebben, zoals daar zijn:
• een persoon die aanspraak maakt op een recht in de nalatenschap (of diens persoonlijke schuldeisers);
• schuldeisers van de nalatenschap;
• personen inwonend of in dienst bij de overledene, indien noch de echtgenoot noch de erfgenamen tegenwoordig zijn;
• de uitvoerder van de uiterste wilsbeschikking;
kunnen de verzegeling vorderen.
Verzegeling (en ontzegeling) gebeurt op last van de vrederechter, nadat hiertoe aan hem/haar een verzoekschrift werd gericht, ondertekend door vragende partij of diens notaris of advocaat.
Er wordt een PV opgemaakt en na de ontzegeling zal een door de vrederechter aangestelde notaris onmiddellijk een boedelbeschrijving/inventaris opmaken.
Op onlichamelijke roerende goederen zoals schuldvorderingen, waardepapieren enz. kan geen zegel gelegd worden, maar kan er wel een rechterlijk verbod van betaling, teruggave of overdracht opgelegd worden.

BOEDELBESCHRIJVING
De notaris kan bij authentieke akte een inventaris of boedelbeschrijving opmaken, en aldus de omvang van de nalatenschap vaststellen. Dit is verplicht wanneer men de nalatenschap wens te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving (zie volgend punt), of wanneer een minderjarige tot de erfgenamen behoort.

De boedelbeschrijving kan nuttig zijn, zeker in grote nalatenschappen, omdat het een inzicht verschaft omtrent het aanwezige actief en passief en dus als basisdocument te dienen in het kader van de latere vereffening van de nalatenschap. Het is daarenboven een bewarende maatregel die wegmaking of verduistering van voorwerpen helpt te vermijden, en het is tenslotte een bewijskrachtige akte tot de juistheid waarvan de partijen onder ede verplicht zijn bij te dragen.
AANVAARDING OF VERWERPING VAN DE NALATENSCHAP
Ook als de nabestaanden hun twijfels hebben bij de financiële positie van de overledene (schulden?), is een snel contact met de notaris van belang. Men kan immers drie mogelijke houdingen aannemen als erfgenaam:
1. de nalatenschap zuiver aanvaarden
2. verwerpen, of
3. pas na inventarisatie beslissen, m.a.w. aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving.
Als u zeker weet dat de erfenis meer schulden dan inkomsten bevat, dan kunt u de erfenis verwerpen.
Want als u dat niet doet, dan zal u zélf de schulden moeten helpen betalen. Twijfelt u aan de grootte van de schulden of hebt u geen enkel idee over de omvang van de schulden en/of tegoeden van de nalatenschap, dan kunt u de nalatenschap aanvaarden "onder voorrecht van boedelbeschrijving": Dit wil zeggen dat u mag wachten om de erfenis definitief te aanvaarden of te verwerpen tot de inventaris is gemaakt (binnen de drie maanden na het overlijden).
Zowel voor de onmiddellijke verwerping als voor de aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving, moet u een schriftelijke verklaring ondertekenen op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg, van de plaats waar de erfenis is opengevallen.
Let op! : als u twijfelt om de erfenis te aanvaarden of u bent zeker dat u ze zal verwerpen, stel dan geen daden van aanvaarding! Dit wil o.a. zeggen dat u geen goederen uit de erfenis mag aanvaarden, verkopen of weghalen, geen schulden mag betalen en ook niet in het huis van de overledene mag gaan wonen of het verhuren. Hebt u geen twijfels na hoogstens drie maanden en 40 dagen dan mag u ze natuurlijk aanvaarden. Als u na hoogstens drie maanden en 40 dagen helemaal niets gedaan heeft, d.w.z. de erfenis niet aanvaard noch verworpen, dan voorziet de wet dat u de erfenis aanvaardt, met de eventuele schulden erv

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”