Overlijden stiefvader

bullgod
Juridisch actief: Nee

Re: Overlijden stiefvader

#16 , 07 jan 2025 14:47

waarschijnlijk is het huis maar voor de helft van moeder; dus in het beste geval 300.000 euro. zoals reeds gesteld, kan zij uw erfdeel tot 1/6 beperken; dus max 50.000 euro.

voorts lijkt moeder nog niet heel oud en kan zij dus nog veel geld "opleven". als zij een beetje bij de pinken is om "uw buit" te minimaliseren, zal u moeten blij zijn met een dode mus.

gaat u eerst jaren van uw leven vergallen met in het geniep te "neuzen" en gaat u na haar overlijden een gevecht aangaan met de andere erfgenamen om proberen te bewijzen dat één dode mus twee dode mussen hadden moeten zijn?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Dorien888
Topic Starter

#17 , 07 jan 2025 19:55

Mijn moeder is gepensioneerd en zal van haar vader nog dik miljoen erven. Die man is 100. Natuurlijk kan zij ook nog lang leven. En dat is prima.

Het is vooral een principiële kwestie. Aangezien ze mij verstoten heeft, zou ik het een moeilijk verhaal vinden moest ze mij weer volledig opzij schuiven. Daarom dat ik zo vasthoud aan dat 1/6-deel.

Ik zie de erfenis ook als een mooie start voor mijn eigen kinderen.

Zolang ze leeft, kan ik inderdaad niks doen. Mijn notaris heeft me aangeraden om de verkoopadvertentie van de woning alvast te bewaren.

bullgod

#18 , 07 jan 2025 21:22

coole familie die u daar heeft.
een honderdjarige die nog op méér dan 1 miljoen zit??
uw moeder zal op 1 miljoen alvast 222.000 euro erfenisrechten betalen.

Reclame

Dorien888
Topic Starter

#19 , 07 jan 2025 21:33

Ja het zijn zonnestraaltjes. Wellicht heeft de man al stappen genomen. Ik weet het niet. Ik wou vooral duidelijk maken dat het om meer gaat dan 50.000 euro.

U zou het loslaten?

bullgod

#20 , 07 jan 2025 22:19

uw emoties zijn te begrijpen.
maar uw vragen impliceren dat u - volgens mij verkeerdelijk - overtuigd bent dat u recht heeft op een deel vd bezittingen van uw moeder.
bij leven doet zij wat ze wil. u krijgt pas (erf)rechten bij haar overlijden.
op dat moment staat u redelijk sterk, omdat de andere erfgenamen uw handtekening nodig hebben.
indien geen akkoord, kan in een gerechtelijke vereffening-verdeling nagegaan worden of uw rechten geschonden werden.
maar rechtbanken hebben veel werk en advocaten vragen veel geld...
pas aan het einde vd rit zal u weten of het de moeite waard geweest zal zijn.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”