Tergend en roekeloos geding

Karel67
Topic Starter
Berichten: 51
Juridisch actief: Nee

Re: Tergend en roekeloos geding

#16 , 13 mei 2024 20:04

Hoe kan een rechter over de erfenis nu een beslissing nemen als de notaris nog eerst een onderzoek moet voeren dat als ik goed heb gelezen 4 jaar moet teruggaan????
Geen idee, vandaar de vraag. De rechter sprak van een vonnis.
Dus dit vonnis zal louter de aangestelde notaris bevatten? Geen vermelding van de verliezende partij? Geen rechtsplegingvergoeding, geen gerechtskosten die betaald dienen te worden o.i.d.? Dit zal dus pas na het onderzoek van de notaris zijn?

Franciscus
Berichten: 38689

#17 , 13 mei 2024 21:38

Notaris moet eerst als deskundige zijn verslag indienen bij de rechtbank.
Bij welke rechtbank (Vrederechter of eerste aanleg : familierechtbank) is de dagvaarding gedaan?

Karel67
Topic Starter
Berichten: 51
Juridisch actief: Nee

#18 , 13 mei 2024 21:40

Notaris moet eerst als deskundige zijn verslag indienen bij de rechtbank.
Bij welke rechtbank (Vrederechter of eerste aanleg : familierechtbank) is de dagvaarding gedaan?
Familierechtbank.

Reclame

bullgod
Berichten: 330
Juridisch actief: Nee

#19 , 14 mei 2024 02:35

het vonnis dat er zit aan te komen, zal de gerechtelijke vereffening-verdeling bevelen en de notaris aanstellen. méér niet.
dat is volgens mij een eindvonnis, waartegen u in principe beroep kan aantekenen.
als alle erfgenamen het uiteindelijke resultaat vh werk vd boedelnotaris aanvaarden, keert de zaak niet meer terug naar de rechtbank.
ik denk dat alle kosten die u noemt, ten laste vd massa vallen en op het einde vd rit verrekend zullen worden.
in dit soort zaken is er geen verliezende of winnende partij, geloof ik.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Karel67
Topic Starter
Berichten: 51
Juridisch actief: Nee

#20 , 14 mei 2024 12:36

het vonnis dat er zit aan te komen, zal de gerechtelijke vereffening-verdeling bevelen en de notaris aanstellen. méér niet.
dat is volgens mij een eindvonnis, waartegen u in principe beroep kan aantekenen.
als alle erfgenamen het uiteindelijke resultaat vh werk vd boedelnotaris aanvaarden, keert de zaak niet meer terug naar de rechtbank.
ik denk dat alle kosten die u noemt, ten laste vd massa vallen en op het einde vd rit verrekend zullen worden.
in dit soort zaken is er geen verliezende of winnende partij, geloof ik.
Dus het vonnis zal enkel de aangestelde notaris bevatten? En beroep aantekenen zou dan louter t.a.v. de keuze van de notaris zijn (bv. partijdigheid o.i.d.), aangezien dit het enige element is in dat vonnis?
En wat indien een van de erfgenamen het werk van de boedelnotaris niet aanvaardt, bv. een overgewaardeerde woonst/inboedel of gebrek aan bewijsstukken?
Komt dit dan terug voor de familierechtbank?

Dank alvast voor de bovenstaande verheldering.

bullgod
Berichten: 330
Juridisch actief: Nee

#21 , 15 mei 2024 09:56

ik begrijp niet waarom u zo gefocust bent op beroep aantekenen. dat is niet zo vanzelfsprekend. het kost geld en duurt lang. afhankelijk van de plaats kan het een jaar tot jaren duren alvorens uw zaak voor het hof komt.

het "enige element" in "uw" vonnis is m.i. niet de keuze vd notaris maar wel het bevelen vd procedure vereffening-verdeling.
daartegen zou u in beroep kunnen gaan, maar dat heeft geen zin.
zolang een nalatenschap niet werd "afgesloten" door een bewijskrachtige minnelijke verdeling of door een gerechtelijke verdeling, kan elke erfgenaam blijven aanspraken maken.

indien u het niet eens bent met de keuze vd notaris, kan u aan de familierechtbank de vervanging vragen omwille van gewichtige redenen (de kleur van zijn/haar ogen is geen ernstige reden).

de aangestelde notaris dient na te gaan wat tot de nalatenschap behoort en zal uiteindelijk een staat van vereffening en verdeling opstellen en aan de partijen overmaken. indien iedereen akkoord gaat en tekent, zal de verdeling aldus uitgevoerd worden.

indien iemand bezwaren heeft, zal de boedelnotaris een akte van zwarigheden opmaken. de notaris zal vervolgens zijn mening over de bezwaren geven in een advies en alles overmaken aan de familierechtbank.

de familierechtbank zal dan in een vonnis hetzij de staat bevestigen hetzij aanpassingen opleggen. tegen dit vonnis kan u dan (eindelijk) in beroep gaan (als de mensheid tegen die tijd nog niet uitgestorven zal blijken te zijn).

(slag om de arm: oude versus nieuw procedure)
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Inazuma
Berichten: 9808
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#22 , 15 mei 2024 23:37

Omdat het een zéér gering bedrag (<2k EUR) betrefte, heeft de bank van mijn overleden vader de gemeenschappelijke rekening (moeder) gedeblokkeerd.
Het is niet omdat het om een zeer geringe nalatenschap gaat, dat u niet dient te proberen alle erfgenamen te contacteren en te kennen inzake de bestemming vd erfenis ...
De inwonenden erfgenamen (incl. langstlevende partner) in het huis beheren het huis.

Van wie is het huis, als jullie het "beheren ?
Zat dat ook (deels) in de nalatenschap ?

Kan zijn dat je broer er zo achter gekomen is ... dat verschijnt bij in zijn "MyMinFin" gegevens over onroerend goed dat je in bezit (naakte eigendom) hebt.
De inboedel is "antieke" rommel.
langstlevende partner heeft daar vruchtgebruik van
Enig idee wie de rechtsplegingvergoeding (advocaat van tegenpartij was Pro Deo) en de gerechtskosten dienen te betalen? Wij als "verliezende partij" of...?
De verliezende partij betaalt de kosten

Kan dik tegenvallen als notaris moet gaan grasduinen in allerhande documenten van 4 en meer jaar terug
Opvragen bij bank gaat al centjes kosten ...

En dient dit meteen na het vonnis te worden betaald?
Rechtsplegingsvergoeding gaat in vonnis staan
Winnende partij contacteert u normaal met melding op welke rekening ze die graag ziet verschijnen


Bij Pro Deo gaat die naar de advocaat als ik me niet vergis ?



Zoek ook alle rekeningen van begrafenis, koffietafel , laatste ziekenhuisrekening indien kort voor overlijden ...
Want erfgenaam zijn heeft niet enkel een inkomsten-kant
Die rekeningen zijn ook deels voor je broer
Opzoeken, inbrengen in het geding, en "zijn deel" terugvorderen ...

Ook kijken of jullie eventueel ook de erfenisbelasting op deel van je broer betaald hebben

lukasi
Berichten: 1158

#23 , 16 mei 2024 15:22

Ik snap iets niet.
Jullie broer dagvaardt jullie omdat hij duidelijkheid wil scheppen in de erfenis van vader 4 jaar geleden.
Jij wil hem nu dagvaarden wegens tergend en roekeloos geding?
Met als argument dat hij geen contact heeft gezocht ???

Effe heel plat:
lulpraat.
Na het overlijden van mijn vader 14 jaar geleden heeft een van de zussen ALLE contact verbroken met moeder en haar broers en zussen.
Bij het overlijden van mijn moeder , 3 maand geleden, heeft het juist geteld 2 dagen geduurd om haar terug op te sporen en via notaris haar te berichten over het overlijden van moeder.

Dus eerlijk gezegd , ik ben er van overtuigd dat je zelf op geen enkele manier je broer wou opsporen.

De verzuchtingen en de 'fouten ' die jij de advocaat en je broer verwijt zijn ook op jou ( jullie ) van toepassing.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”