Alvast aan beide hartelijk dank voor de verduidelijkingen en de snelle reactie.
Rest mij dan nog een verduidelijking voor wat je schreef "De overlevende partner bekomt het vruchtgebruik op alles : deel van de gemeenschap en het eigen vermogen , wat in de erfenis zit. De kinderen hebben de blote eigendom.
Wanneer de overlevende partner de erfenis weigert , hebben de kinderen ineens de volle eigendom van de goederen in de nalatenschap".
Houdt dat dan ik dat de overlevende partner plots het vruchtgebruik krijgt over zijn/haar eigen vermogen en de kinderen daar dan ook blote eigenaar van worden? Wat dus zou betekenen dat de overlevende partner plots niet meer eigenaar is van zijn eigen vermogen (want wordt gewijzigd in vruchtgebruik) Of bedoel je dat de langstlevende het vruchtgebruik ook krijgt van het eigen vermogen van de overleden partner?
Sorry als ik in herhaling val of het nog steeds niet helemaal vat. Misschien helpt een cijfervoorbeeld wel
Overleden partner: woning + kapitaal = 200.000 EUR
Langstlevende partner: kapitaal = 100.000 EUR
Er zijn drie kinderen
Hoe moet ik dan jouw toelichting hierop toepassen? Op welk aandeel is het vruchtgebruik? En als de erfenis wordt geweigerd, met welk deel houdt men dan rekening voor de overblijvende erfgenamen (dus de kinderen).
Nogmaals heel hartelijk dank !