erfrecht of niet

raaslastso
Topic Starter

erfrecht of niet

#1 , 03 sep 2010 14:11

Na het overlijden van mijn vader hertrouwde mijn moeder. Er werd geen huwelijkscontract samengesteld. Een drietal jaar geleden hadden mijn moeder en ik woorden gekregen en laste ik een pauze in. Als ze me nodig had moest ze me zeker contacteren.
Enkele weken geleden kreeg ik een het ergste te horen. Mijn moeder was opgenomen in het ziekenhuis en palliatief. Twee weken heb ik haar nog kunnen bijstaan. Ze vertelde me dat haar 'nieuwe echtgenoot' niet goed voor haar zorgde en haar spaarcenten had afgenomen.
Kennissen vertelde me gelijkaardige verhalen.
Kort na haar verjaardag is ze heengegaan en ik mis ze enorm.
De echtgenoot was bereid de begrafenis te betalen en de rest moest ik maar regelen. Centen die had ze niet meer, haar ringen had ze weggeven. Ik mocht wel een paar spulletjes komen ophalen.
Wat nu? Ik weet dat ze over gelden beschikte, maar heb geen idee welke bank of wat dan ook. Heb geen trouwboekje, identificatienummer, niets, enkel vermoedens. Ik betwijfel zelfs of haar overlijden aan de banken werd medegedeeld. Notaris gaf me de opdracht alles zelf uit te zoeken zonder veel kans op succes.
Wat kan ik doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 03 sep 2010 14:36

Blijkbaar is er geen onroerend goed.
Voor roerende goederen moet men inderdaad kunnen aantonen dat er iets te erven viel.
Aangezien er geen huwelijkscontract was moeten er toch gemeenschappelijke geldbedragen geweest zijn?
Daarvan was uw moeder alleszins voor de helft eigenaar. Daarvan erft u de blote eigendom.
Normaal gezien worden die gelden eerst vrijgegeven nadat AL de erfgenamen hun akkoord hebben gegeven. Het is me niet duidelijk hoe uw stiefvader dat omzeild heeft, tenzij hij alle rekeningen net voor het overlijden heeft laten vernietigen, of dat er werkelijk niets was (tenzij in bankbiljetten en dat is inderdaad nauwelijks te bewijzen).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

raaslastso
Topic Starter

#3 , 03 sep 2010 14:46

Er zijn inderdaad geen onroerende goederen van haar. Wat betreft de rest zou er een kluis zijn leeggehaald en de sommen van mijn moeders bankrekeningen afgehaald. Ik vermoed dat het geld cash bij een vriend van haar echtgenoot zou bewaard worden. Of er al dan niet een gemeenschappelijke rekening is weet ik niet. Ik heb haar er nooit naar gevraagd, ik vond dat mijn zaken niet.

Reclame

roharro

#4 , 03 sep 2010 14:53

Er zijn inderdaad geen onroerende goederen van haar. Wat betreft de rest zou er een kluis zijn leeggehaald en de sommen van mijn moeders bankrekeningen afgehaald. Ik vermoed dat het geld cash bij een vriend van haar echtgenoot zou bewaard worden. Of er al dan niet een gemeenschappelijke rekening is weet ik niet. Ik heb haar er nooit naar gevraagd, ik vond dat mijn zaken niet.
Als erfgenaam kun je bij de bank waar je moeder rekeningen had uittreksels van de laatste verrichtingen opvragen.
Als erfgenaam had men u moeten uitnodigen bij de opening van de banksafe. Maar uiteraard kan die leeggehaald zijn voor het overlijden....vraag de bank waarom dat niet gebeurd is. Aangezien er geen huwelijkscontract was maakte het geen verschil uit of de rekeningen gemeenschappelijk waren of persoonlijk, alles is toch gemeenschappelijk bezit en voor de helft van uw moeder.

raaslastso
Topic Starter

#5 , 03 sep 2010 14:57

Hartelijk dank al voor de nuttige tips.
Ik weet wel niet zeker over welke banken het gaat. Moet ik gewoon best elke bank aanspreken? Kunnen ze mij deze info niet weigeren zonder voldoende informatie mijnentwege?

raaslastso
Topic Starter

#6 , 03 sep 2010 15:32

Het is moeilijk om te weten waar te beginnen in deze zaak. Zelfs onze notaris raad aan eerst zelf op onderzoek te gaan. Indien er bezwarende feiten zijn gebeurd kan hij een brief schrijven naar de echtgenoot om hem zo uit zijn tent te lokken.
Als deze hierop geen antwoord geeft hebben we alsnog geen verhoor.
Dit lijkt me allemaal zo onrechtmatig.

Creatief

#7 , 03 sep 2010 15:38

Bericht naar je pb verstuurd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 03 sep 2010 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.

raaslastso
Topic Starter

#8 , 03 sep 2010 18:27

Kan ik ook best een andere notaris ter hand nemen of best direct een advocaat?

roharro

#9 , 03 sep 2010 19:16

Kan ik ook best een andere notaris ter hand nemen of best direct een advocaat?
Persoonlijk zou ik eerst trachten zoveel mogelijk info te verkrijgen van de banken. Kwestie om te zien of het wel loont een advocaat in te schakelen.

j.demoor

#11 , 05 sep 2010 09:38

Eens uw moeder overleden is kan u als een van haar rechtsopvolgers kopie van haar rekeninguittreksels eisen bij de bank. De normale bewaartermijn van stukken bij bancaire instellingen bedraagt 10 jaar.

Zie : http://www.abb-bvb.be/gen/nl/index.html#" onclick="window.open(this.href);return false; > Praktische informatie > Opzoeken van een bankrekening na een overlijden of http://www.febelfin.be/febelfin/nl/Tot_ ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”