#3 , 31 aug 2010 21:25
Een gelijkaardig probleem werd me voorgelegd door een kennis.
Een echtpaar had 2 kinderen. De zoon was een goede leerling en studeerde voor dokter. Op 25 jaar studeerde hij af als arts en verliet toen de ouderlijke woning. De dochter heeft niet gestudeerd, ze werd kapster en ter compensatie voor de hoge studiekosten van de zoon schonken ze de dochter geld voor een volledig ingericht kapsalon. De dochter bleef alleen en woonde al die jaren in bij haar ouders tot aan de dood van de laatste ouder. De relatie tussen broer en zuster was steeds zeer slecht.
Nu bij de erfenis eist de zoon compensatie voor het kapsalon (waarvoor de ouders het geld schonken) alsook een compensatie voor de dertig jaar dat de dochter langer bij de ouders inwoonde.
De dochter haalt als argument aan dat de zoon ook een schenking heeft gekregen in de vorm van de financiering van zijn studies....Naar mijn mening staat ze zwak omdat die opleiding deel uitmaakte van de opvoedingsplicht van de ouders, terwijl het geld voor de inrichting van het kapsalon duidelijk een schenking was.
Wat het inwonen bij de ouders betreft ben ik niet zeker hoe dat bekeken moet worden. Men kan het ook beschouwen als "hulp aan de ouders". Het is verschillende m.i. van het geval waar een woning voor alleengebruik gratis ter beschikking wordt gesteld.
Graag een "second opinion".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.