wat na overlijden

martalan
Topic Starter

wat na overlijden

#1 , 31 aug 2010 13:50

Mijn stiefvader is deze maand overleden en mijn stiefzus heeft alles geregeld zonder mijn inspraak. Ik werd zelfs niet uitgenodigd op de begrafenis. Mijn ma is al 25 jaar geleden overleden. Nu is mijn vraag : wordt bij een overlijden alles verzegeld tot de nalatenschap wordt uitgesproken? Er zijn namelijk 2 huizen en een inboedel vol antiek. Mijn stiefzus heeft de sleutels van de huizen alsook de volmacht van mijn stiefpa zijn rekening. Ik weet niet of er een testament is opgemaakt. Moet ik daarvoor wachten tot de notaris mij contacteert? Kan ik een raadsheer inschakelen bij de verdeling van de goederen en kan die in mijn plaats naar de notaris gaan? Alvast bedankt voor een antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 31 aug 2010 14:32

Van uw moeder hebt u 25 jaar geleden geërfd, van uw stiefvader erft u uitgezonderd via testament niets.
Als dat het geval is zal de notaris u wel oproepen. U kan zich dan laten vertegenwoordigen, maar waarom zou u zelf niet gaan?

martalan
Topic Starter

#3 , 31 aug 2010 15:38

Ik zou een raadsman sturen want wie weet wat mijn zus al ontruimd heeft uit het ouderlijk huis of van de bank? Die kan mss alles nazien...

Reclame

Creatief

#4 , 31 aug 2010 16:42

Mijn stiefvader is deze maand overleden en mijn stiefzus heeft alles geregeld zonder mijn inspraak. Ik werd zelfs niet uitgenodigd op de begrafenis. Mijn ma is al 25 jaar geleden overleden.

Nu is mijn vraag : wordt bij een overlijden alles verzegeld tot de nalatenschap wordt uitgesproken?
Neen, enkel bankkluizen worden verzegeld en de banktegoeden worden geblokkeerd tot de inhoud of het totaal bekend is.

Er zijn namelijk 2 huizen en een inboedel vol antiek. Mijn stiefzus heeft de sleutels van de huizen alsook de volmacht van mijn stiefpa zijn rekening.
Van wie zijn die huizen en van wie is de inboedel?

Ik weet niet of er een testament is opgemaakt.Moet ik daarvoor wachten tot de notaris mij contacteert?
Hierop moet je wachten tot je een schrijven ontvangt van de notaris.
Kan ik een raadsheer inschakelen bij de verdeling van de goederen en kan die in mijn plaats naar de notaris gaan? Alvast bedankt voor een antwoord.
Je kan en mag altijd een raadsman inschakelen. Deze doet alles voor je als je maar betaalt. Deze betaal je ongeveer 130 tot 150 € per uur. De administratiekosten, kosten van vervoer, ... zijn dan nog niet meegeteld. Bevraag u eerst van wie die huizen zijn en wie eigenaar was van de inboedel.

martalan
Topic Starter

#5 , 31 aug 2010 17:41

DE huizen zijn samen met mijn moeder in de tijd aangekocht en de inboedel was er ook al. Dus als er geen testament is erf ik normaal het deel van mijn moeder. Dat is denk ik 1/4 van alles... Maar mijn vraag is nu, of mijn halfzus gewoon haar gang kan gaan en de huizen en de rekening leeghalen? Het is daarvoor dat ik een raadsman zou inschakelen...

Lightning

#6 , 31 aug 2010 18:24

U erft nu geen deel meer van de huizen van uw stiefvader meer (tenzij hij u een deel nalaat via testament). Wat u 25 jaar geleden in naakte eigendom (en het 2de huis waarschijnlijk een deel volle eigendom) van uw moeder geërfd hebt is met het sterven van uw stiefvader volle eigendom geworden. De rest van de woningen komt nu uw stiefzuster toe.
Geld dat u geërfd hebt van uw moeder 25 jaar geleden zou op uw naam op een rekening moeten staan. Het vruchtgebruik van uw stiefvader valt hierop ook weg. Op het geld dat nu in de nalatenschap zit hebt u geen recht (opnieuw tenzij via testament).
De inboedel daarentegen was gemeenschappelijk van uw moeder en uw stiefvader zegt u. Dan hebt u inderdaad recht op een deel van die inboedel nu ook daarop het vruchtgebruik door overlijden vervalt.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”