Verdeling tegenhouden

rozenkwarts15
Topic Starter

Verdeling tegenhouden

#1 , 21 aug 2010 15:43

Onze moeder is overleden, vader al lang geleden. Mijn broer woonde bij moeder. Wij zijn met drie kinderen. De inwonende zoon vindt nu dat hij meer rechten heeft dan de andere erfgenamen omdat hij bij moeder woonde. Moeder heeft hem echter niet bevoordeeld via testament of schenking. Normaal gezien heeft ieder dus evenveel. Mijn broer denk eraan een advocaat te nemen om zijn belangen te verdedigen. In het najaar zullen wij successie moeten betalen, wellicht veel omdat er twee eigendommen waren. Er is geen geld. Successie zullen we dus van onze spaarcenten moeten betalen.
Dit spaargeld heb ik echter nodig voor twee kotstudenten en kosten aan de woning.
Vraag: kan één van de erfgenamen de verdeling zolang tegenhouden en zich verzetten tegen de verkoop van een eigendom zodat de andere erfgenamen jaren moeten wachten op hun geld?
Hoe kan dit vermeden worden? Is hier iets aan te doen?
Met dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 aug 2010 17:23

De drie kinderen zijn onverdeelde eigenaars van de 2 woningen. Volgens de wet is men niet verplicht om in onverdeeldheid te blijven. Wanneer één van de betrokkenen de verkoop vraagt , kan en zal die doorgaan.

Uw broer , ondanks dat hij bij moeder woonde , heeft geen enkel recht meer dan jullie. Hij heeft waarschijnlijk nooit huur betaald , wat eigenlijk een voordeel was voor hem. Sinds de dag dat moeder overleden is , zou hij zelfs huur moeten betalen voor 2/3 aan zijn broers/zussen.

Ik geloof niet dat , als hij een rechtszaak aanspant , hem enig voordeel zal worden toegekend.

Indien er een notaris tussenkomt - wat nodig is voor verkoop - vraagt U hem het nodige te doen voor de verkoop , zeker van de tweede woning. Er kan eventueel uitstel van betaling successierechten gevraagd worden. Informeer bij een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

rozenkwarts15
Topic Starter

#3 , 21 aug 2010 19:44

hartelijk dank

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”