Samenwonen vraagje

Stone
Topic Starter

Samenwonen vraagje

#1 , 19 aug 2010 14:53

Een koppel koopt tesamen een huis ze hebben 2 kinderen .
Ze hebben geen samenlevings contract of andere.
Stel nu dat één van de twee komt te sterven ?
Hoe zit dan het erf recht inéén ?
Recht bestaat niet , alles is een gunst .........

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 aug 2010 16:06

Waarschijnlijk is het huis van beiden. Indien één der partners sterft , erven de kinderen diens deel , maar de overlevende partner behoudt zijn deel in de eigendom.
Bij feitelijk samenwonenden erven de kinderen de volle eigendom ; bij wettelijk samenwonenden is dat maar de blote eigendom , terwijl de overlevende partner het vruchtgebruik bekomt. Hierdoor heeft hij levenslang recht om te blijven wonen, zonder dat de kinderen hem/haar er kunnen uitzetten.
Indien er geen trouwen inzit , raad ik U dus dringend aan jullie als wettelijk samenwonenden te laten registreren op uw gemeentehuis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jojan

#3 , 20 aug 2010 09:27

Het hangt er ook vanaf hoe je het huis aankoopt. Met tontine of beding van aanwas komt het huis bv wel aan de langstlevende partner toe.

Reclame

wanton

#4 , 20 aug 2010 12:06

Het verschil is : bij beding van aanwas moet de overlevende een flinke som aan registratierechten betalen. Voor wettelijk samenwonenden is de overdracht van het huis GRATIS.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”