Situatie na zelfmoord

JPV
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Situatie na zelfmoord

#1 , 19 aug 2010 17:51

de echtgenoot van m'n nicht heeft gisteren zelfmoord gepleegd. Graag wat info om te kunnen helpen bij eventuele vragen.

Hij had uit een eerste huwelijk 3 kinderen. Deze scheiding is blijkbaar met de nodige problemen verlopen en de man had de kinderen 1 weekend om de 2 weken (hoewel hij zeker meer wou, niet dat dit er wss toe doet).

Bij zijn tweede echtgenote (mijn nicht) had hij geen nieuwe kinderen, zij had wel twee kinderen uit haar vorig huwelijk. Ze zijn een drietal jaar geleden getrouwd (even veronderstellen gemeenschappelijk stelsel) en kochten samen 50/50 een huis. Hij heeft ook een zaak, waarvan hij 50% van de aandelen had (zijn pa de resterende 50%), mijn nicht heeft officieel niks met die zaak te maken.

Ik weet dat de kinderen nu sowieso naar de overlevende moeder gaan (wat in principe ook maar normaal is).

Nu vraag ik me af hoe alles zit ivm die erfenis:
- hoe zit het met het huis. Wie erft zijn deel van de blote erfenis, wie beheert dit, krijgt mijn nicht het volledige vruchtgebruik van het huis. Kan iemand de verkoop eisen?
- hoe zit het met de zaak? Moet mijn nicht bepaalde zaken regelen als echtgenote?
- hoe zit het met de niet-eigen kinderen van m'n nicht? Kan ze bezoekrecht eisen/kunnen de kinderen zelf eisen dat ze naar hun stiefmoeder kunnen gaan?

Ter info: eigen kinderen van m'n nicht: ongeveer 14 & 18, kinderen van de overleden partner: 7, 12 & 14 (ongeveer)

Sowieso nemen ze contact op met de notaris om de erfenis te regelen, maar graag toch info over deze situatie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 aug 2010 20:46

De nicht krijgt het vruchtgebruik over de ganse nalatenschap van haar man : van zijn helft van het huis , van de aandelen van de zaak. De blote eigendom gaat naar zijn kinderen , daar komt zijzelf noch haar kinderen voor iets tussen.
Voor het huis , waarvan zij de helft in volle eigendom heeft en de andere helft in vruchtgebruik , heeft zij alle rechten. Zij kan het huis levenslang bewonen of verhuren. Zij draagt de dagelijkse kosten van onderhoud , taksen , verzekeringen ,... Maar vermits het de gezinswoning is , kan niemand haar uit huis zetten of de verkoop eisen.
Voor de zaak zal zij een soort stille vennoot zijn , zonder enige zeggenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”