Inboedel : erven, schenken ... ?

Bijtje
Topic Starter

Inboedel : erven, schenken ... ?

#1 , 18 aug 2010 12:36

Mijn moeder ondergaat binnekort een ingewikkelde operatieve ingreep en wil zeker zijn dat mijn twee jongste zussen, die nog thuis bij haar wonen, de inboedel kunnen houden, moest ze tijdens of na de operatie sterven.

Zij heeft alles opgeschreven. Nu mijn vraag is, is een inboedel ook iets wat men erft en dus ook erfeniskosten voor moet betalen of wordt dit verdeeld zoals onze moeder het zou willen ? Mag zij alles verdelen tussen mijn twee zussen of moeten alle 6 kinderen iets krijgen ?

Voor mijn zussen is deze inboedel zeer belangrijk. De jongste van de twee gaat bij de papa wonen als onze moeder zou overlijden en de oudste gaat alleen wonen. Zij kan dus alles gebruiken.

Maar hoe zit dat wettelijk ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 18 aug 2010 14:14

De waarde van de inboedel , die in aanmerking komt voor de nalatenschap , is de verkoopwaarde van die goederen op dag van eventueel overlijden. In verhouding tot de normale totale nalatenschap is dat zeer weinig. Die waarde kan ruwweg geschat worden op een 5 à 6000 € , indien er geen belangrijke dure (kunst)voorwerpen begrepen zijn. Probeer tegenwoordig maar eens een eetkamer of kleerkast tweedehands te verkopen. Er zijn 6 kinderen , dan mag moeder 1/4 van het totaal apart verdelen. Dus als zij bepaalde stukken van de inboedel aan die twee zussen wenst te schenken , kan zij dat schriftelijk bevestigen. Zelf schrijven , datum bijvoegen en handtekenen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Bijtje
Topic Starter

#3 , 18 aug 2010 14:31

De waarde van de inboedel , die in aanmerking komt voor de nalatenschap , is de verkoopwaarde van die goederen op dag van eventueel overlijden. In verhouding tot de normale totale nalatenschap is dat zeer weinig. Die waarde kan ruwweg geschat worden op een 5 à 6000 € , indien er geen belangrijke dure (kunst)voorwerpen begrepen zijn.
Wat betekent dat concreet ?
Probeer tegenwoordig maar eens een eetkamer of kleerkast tweedehands te verkopen. Er zijn 6 kinderen , dan mag moeder 1/4 van het totaal apart verdelen. Dus als zij bepaalde stukken van de inboedel aan die twee zussen wenst te schenken , kan zij dat schriftelijk bevestigen. Zelf schrijven , datum bijvoegen en handtekenen.
Dus ze verdeelt alles bijvoorbeeld : 1/4 jongste zus, 2/4 andere zus, 1/4 de andere kinderen. Zo ongeveer heeft ze dat gedaan. En haar eigen handtekening is dan voldoende ? Wie moet er begrafeniskosten betalen ? Mijn oudste zus woont 700km ver weg en verder zijn mijn broer en ik de enigen met een (klein) inkomen.

Mijn moeder is wel samenwonende met een man waarmee ze niet meer samen is, maar bon ze wonen wel samen, zijn niet gehuwd. Heeft hij ergens recht op ?

Reclame

wanton

#4 , 18 aug 2010 17:24

De vriend waarmee moeder samenwoont bekomt niets uit de nalatenschap van uw moeder.
Misschien om U een idee te kunnen geven : kunt U ongeveer een waarde plakken op de totale nalatenschap van moeder?

Indien de waarde van de inboedel slechts een beperkt gedeelte is van de totaliteit , is er mi. geen probleem om de inboedel aan de twee zussen te geven.
Zij kunnen natuurlijk ook die goederen kopen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Bijtje
Topic Starter

#5 , 18 aug 2010 18:00

Mijn moeder heeft geen eigendommen, alleen een brommer, meubelen en wat er zoal in een appartement te vinden is. Bedankt voor je antwoorden. Alles is dan goed verdeeld. Iedereen tevreden
De vriend waarmee moeder samenwoont bekomt niets uit de nalatenschap van uw moeder.
Misschien om U een idee te kunnen geven : kunt U ongeveer een waarde plakken op de totale nalatenschap van moeder?

Indien de waarde van de inboedel slechts een beperkt gedeelte is van de totaliteit , is er mi. geen probleem om de inboedel aan de twee zussen te geven.
Zij kunnen natuurlijk ook die goederen kopen!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”