Erven Broers en zussen met verschillende familienamen?

Baileyske
Topic Starter

Erven Broers en zussen met verschillende familienamen?

#1 , 14 aug 2010 20:31

Mijn tante is onlangs overleden, de erfenis (lees schulden) gaat naar haar kinderen en kleinkinderen.
Deze gaan de erfenis verwerpen.
Maar daarna gaat de erfenis over op ouders, broers en zussen.
Maar mijn tante heeft ook zussen en broers met een andere familienaam, grootmoeder was hertrouwd,
Tellen deze die zogezegd halfzus en halfbroer zijn mee om te erven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 aug 2010 23:52

In zo'n geval wordt de erfenis in twee parten verdeeld. Eén part gaat naar degenen die dezelfde vader hadden als de overledene ; het andere part is voor degenen die dezelfde moeder hadden. De halfbroers en -zussen delen ( betalen in dit geval) dus mee , maar voor een kleiner deel.
Het is dus best dat zij ook verwerpen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Baileyske
Topic Starter

#3 , 15 aug 2010 14:27

Bedankt voor je antwoord.
Ik had eigenlijk nog een vraag i.v.m. het verwerpen van een erfenis.
Moeten we dat verwerpen zelf zo vlug mogelijk gaan doen,
of mogen we wachten tot er een brief in de bus valt?

Reclame

Creatief

#4 , 15 aug 2010 15:43

De wet bepaalt geen termijn. Gedurende een bepaalde periode kan de erfgerechtigde (o.m. door de schuldeisers van de erflater) echter niet
gedwongen worden positie te kiezen. Normaal bedraagt die termijn 3 maanden vanaf de dag van het overlijden, tijd nodig om een inventaris op te maken, waaraan nog 40 dagen vanaf de afsluiting van de inventaris of vanaf het verstrijken van de periode van drie maanden voor beraad mogen toegevoegd worden. Deze termijn kan door de rechtbank van eerste aanleg worden verlengd.

Wacht zeker niet tot er een brief van de schuldeisers in je brievenbus valt!

j.demoor

#5 , 16 aug 2010 11:00

“Art.748.Wanneer de ouders van een persoon die zonder nakomelingschap gestorven is, hem hebben overleefd, wordt, indien hij broeders, zusters of afstammelingen van dezen achtergelaten heeft, de nalatenschap in twee helften verdeeld, waarvan slechts ene toekomt aan de ouders, die deze onder elkaar gelijkelijk verdelen. De andere helft behoort aan de broeders en zusters of aan hun afstammelingen...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Met ‘een persoon die zonder nakomelingschap gestorven is’ dient degene gelijkgesteld wiens nakomelingschap de nalatenschap verwerpt.

De 'zussen' en 'broers' van de overleden tante die geen kind zijn van haar moeder of (eerste) vader zijn haar erfgenaam niet.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”