2.5 jaar geleden heeft mijn broer de beslissing genomen om zelf uit het leven te stappen. Hij liet 2 minderjarige kinderen achter die na vroegere scheiding bij hun moeder wonen.
Hij heeft heel wat schulden achter gelaten. Maar ondertussen weten we nog steeds niet hoeveel. De moeder treed voor haar kinderen op en de erfenis is 2.5 jaar geleden aanvaard onder voorbehoud van boedelbeschrijf. Ondertussen is er nog steeds niets geregeld. Er is nog steeds niet geweten hoeveel schulden er zijn blijkbaar, het huis dat hij had samen met zijn nieuwe vriendin staat nog steeds leeg en onbewoond. De hypotheek (waarvoor de schuldsaldo niet geldig was) wordt ondertussen niet meer betaald. Waardoor zijn vriendin een wanbetaler is geworden. Mijn moeder is sinds 11 jaar weduwe en is nu op een leeftijd gekomen dat zij het ouderlijke huis wil verkopen maar zit hiermee vast omdat de 2 minderjarige kinderen mogelijk erfegenamen zijn.
Mijn vragen zijn, kan ik als zus, hierin stappen ondernemen zodat dit eindelijk gereld geraakt en iedereen verder kan met z'n leven? In hoeverre kunnen de schulden naar mijn moeder of naar mij komen? (bv begrafeniskosten die wij geregeld hebben). Klopt het dat de erfenis voor de 2 minderjarige kinderen nog geweigerd kan worden door de vrederechter en dat zij dan niet meer van mij of mijn moeder kunnen erven?