Erfrecht en veiligstellen erfenis bij scheiding

rozenkwarts15
Topic Starter

Erfrecht en veiligstellen erfenis bij scheiding

#1 , 10 aug 2010 13:08

Ik ben gehuwd onder het wettelijk stelsel: we hebben een woning waar we samen een hypotheek op hebben nog een aantal jaar. Ik ga nu erven van mijn ouders. Ik wil deze erfenis veiligstellen mocht er ooit een scheiding komen. Mijn partner mag meegenieten van dit alles zolang we gehuwd blijven maar mocht dit ooit anders lopen, wil ik graag zelf een financiële zekerheid hebben. Heb nl. heel mijn leven maar parttime gewerkt om voor de kids te zorgen en zal dus niet op veel pensioen kunnen rekenen en heb ook geen gigantische spaarpot kunnen opbouwen hierdoor.
Ik loop met 2 overwegingen: ofwel een kleine eigendom kopen met de erfenis ofwel het geld gewoon uitzetten. Wat is het best?
Als ik zou kopen, hoe koop ik dan op mijn naam alleen zonder mijn huwelijk hierdoor kapot te maken door dit manoeuvre? Kan ik eventueel een eigendom aanschaffen op naam van de kinderen en dan bvb het vruchtgebruik verdelen over de kinderen , mij en mijn huidige partner? Bvb. bij de aanschaf van een tweede verblijf aan zee?
Als ik het geld gewoon beleg, zou ik dit graag meteen aan mijn kinderen geven zodat ik zeker ben dat zij het tenminste hebben, mocht er ooit iets met mij gebeuren. Hoe doe ik dit verstandig?
Dank alvast voor een antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 aug 2010 16:06

Voorzichtig zijn , beste.
Al hetgeen jij erft , is van U. Je mag en kan het geld ter beschikking stellen en gebruiken voor de gemeenschap. Als het ooit tot een scheiding komt , heb jij dan wel het recht om dat bedrag eerst op te nemen voor de verdeling gedaan wordt. Als jij een eigendom zou kopen , mag jij dat op uw naam alleen , ' als herbelegging van eigen gelden'. Idem voor een geldbelegging op uw naam. U moet wel steeds het nodige bewijs kunnen tonen dat het uw gelden zijn : bewijs van erfenis.
De gelden nu op naam zetten van de kinderen , zou ik niet doen. Als het geld op uw naam staat , erven uw kinderen dat toch. Als u een appartement aan zee zou kopen , kan U dat doen op naam van de kinderen met vruchtgebruik voor u en uw partner. Geen vruchtgebruik voor de kinderen. Zorg wel dat U eerst het geld aan de kinderen geeft zodat later kan bewezen worden dat zij zelf hun deel hebben betaald. Maak daarover goede afspraken met de kinderen en de notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper

#3 , 10 aug 2010 18:31

Beste,

Hoe je het ook belegt - hetzij via een bank, hetzij in vastgoed - is het belangrijk dat je deze eigen gelden duidelijk scheidt van het gemeenschappelijk vermogen van je echtgenote en jezelf.
In de vorm van vastgoed is dat vrij duidelijk : je koopt een eigendom en verhuurt die. De eigendom blijft in jouw vermogen ; de huurgelden zijn gemeenschappelijk en komen dus ook je echtgenote ten goede.
Via een bank beleggen : zorg voor een beleggingsvorm waarin het kapitaal onaangeroerd blijft en de intresten uitbetaald worden. Immers indien je de intresten laat kapitaliseren en bijkomen bij het startkapitaal, krijg je een vermenging van eigen vermogen (het kapitaal) en gemeenschappelijk vermogen (de intresten)
In beide gevallen geniet je echtgenote mee van de inkomsten van je eigen goed, dus ik zie geen reden dat daarrond boosheid zou ontstaan.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”