Ik ben gehuwd onder het wettelijk stelsel: we hebben een woning waar we samen een hypotheek op hebben nog een aantal jaar. Ik ga nu erven van mijn ouders. Ik wil deze erfenis veiligstellen mocht er ooit een scheiding komen. Mijn partner mag meegenieten van dit alles zolang we gehuwd blijven maar mocht dit ooit anders lopen, wil ik graag zelf een financiële zekerheid hebben. Heb nl. heel mijn leven maar parttime gewerkt om voor de kids te zorgen en zal dus niet op veel pensioen kunnen rekenen en heb ook geen gigantische spaarpot kunnen opbouwen hierdoor.
Ik loop met 2 overwegingen: ofwel een kleine eigendom kopen met de erfenis ofwel het geld gewoon uitzetten. Wat is het best?
Als ik zou kopen, hoe koop ik dan op mijn naam alleen zonder mijn huwelijk hierdoor kapot te maken door dit manoeuvre? Kan ik eventueel een eigendom aanschaffen op naam van de kinderen en dan bvb het vruchtgebruik verdelen over de kinderen , mij en mijn huidige partner? Bvb. bij de aanschaf van een tweede verblijf aan zee?
Als ik het geld gewoon beleg, zou ik dit graag meteen aan mijn kinderen geven zodat ik zeker ben dat zij het tenminste hebben, mocht er ooit iets met mij gebeuren. Hoe doe ik dit verstandig?
Dank alvast voor een antwoord