verkoop inboedel

stefan1
Topic Starter

verkoop inboedel

#1 , 08 aug 2010 09:36

mijn zus en ik zijn eigenaar naakte eigendom . Mijn moeder is hulpbehoevend en opgenomen in een rusthuis. Mijn zus haalt zonder toestemming de inboedel in de naakte eigendom leeg.

1. mag zij dat
2. wat kan ik daar tegen ondernemen want er is geen bewijs van eigendom voor o.a. meubels

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 aug 2010 09:41

Neen , eigenlijk mag zij dat niet. U heeft evenveel recht als zij.
Wat is de bedoeling : gaat het huis verhuurd worden? Wat gaat er gebeuren met die meubelen : eigen gebruik , Kringloopwinkel? Spreek haar gerust hierover aan!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

stefan1
Topic Starter

#3 , 08 aug 2010 10:53

ze verkoop die gewoon zonder akkoord . Ik wil de woning verkopen maar zij wil niet . Ze wil die schenken aan haar zoon en gebruik maken van het "vruchtgebruik" van moeder , die niet goed bij hoofd is .

Reclame

wanton

#4 , 08 aug 2010 11:24

Zij kan dat niet. Jij zult ook de helft van de woning hebben , je mag aan haar zoon verkopen. Maar best is toch alles samen. Het ziet er naar uit dat dat pas kan na moeders overlijden. het vruchtgebruik van moeder op uw deel komt ooit bij U terecht!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

3399AAaa

#5 , 08 aug 2010 14:16

Uw zuster heeft niets te schenken wat niet van haar is. U moet eerst uw deel krijgen.
Evenmin heeft uw zus het vruchtgebruik. Dat is en blijft van uw moeder tot ze sterft.

Indien geen zinnig gesprek met uw zus mogelijk is, of ze negeert uw positie als 'mede-erfgenaam':
uw zus heeft zich waarschijnlijk schuldig gemaakt aan diefstal met inbraak (daarnaast nog heling?). U gaat naar de politie en laat een pv opmaken en beschrijft daarin wat ze heeft gestolen, waneer ze het huis heeft betreden zonder toestemming van uw moeder, wanneer ze die goederen (en waar of aan wie) heeft verkocht.

Aan wie verkoopt zij die zaken? kent u die mensen (als zij weten dat dat meubelen van uw moeder zijn, zijn zij mede schuldig aan heling). Verkoopt zij die zaken op een forum (print alles dan uit) of hoe doet zij dat?

Daarnaast denk ik dat u een oproep in verzoening bij de vrederechter kan doen om hem de nodige maatregelen en verboden te doen opleggen met betrekking tot de blote eigendom. Eventueel laat u het huis verzegelen door de vrederechter om te beletten dat uw zus haar zoon in het huis zal gaan laten wonen. Een andere optie is dat u gewoon zelf de sloten van het huis laat veranderen en de sleutel voor u houdt. Als zij dan de woning betreedt, is ze ook nog schuldig aan inbraak. (soms is het recht voor de rappen) Die sloten veranderen doet u pas nadat een overheidsinstantie (vredegerecht, politie) heeft vastgesteld dat de huisraad weg is, anders zouden ze u nog kunnen beschuldigen dat u de goederen heeft weggehaald.

Haalt ze ook de bankrekening leeg?
Plus est en vous

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”