Schenking en Boete door fout Notaris

Brezelfahrer
Topic Starter

Schenking en Boete door fout Notaris

#1 , 05 aug 2010 17:56

Hallo

volgende situatie achtervolgd ons sinds enkele jaren:
in 2003 schenk ik een woning (die ik op mijn beurt van mijn grootmoeder in 1993 heb geschonken gekregen) aan mijn vader. dit alles wordt via onze notaris geregeld, die ook destijds alles keurig heeft geregeld.
alleen werd bij deze schenking van 2003 een vormfout vastgesteld - door het ontvangkantoor - in de overgang van het vruchtgebruik. Resultaat: 1800euro boete te betalen door mijn vader!
De notaris ontkent een fout te hebben gemaakt en berust in de zaak...
MAAR: sinds die schenking aan mijn vader ontvang ik nog steeds alle documenten als zijnde eigenaar: oa de aanslagbiljetten onroerende voorheffing.

hoe kan hier klaarheid in geschept worden? bij de notaris ga ik liever niet ten rade, want die blijft bij hoog en bij laag beweren alles volgens de regels te hebben afgewerkt,

mvg,

Fam Janssens Pintens

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 aug 2010 18:48

Dit lijkt mij alsof de schenking aan vader enkel de blote eigendom betrof. U blijft dan verantwoordelijk , als vruchtgebruiker , voor oa. de onroerende voorheffing. Maar de schenkingsrechten worden wel berekend alsof het blote eigendom betreft.

Ik denk dat U de schenkingsakte eens goed moet nalezen en bij de Registratie nakijken hoe de eigendomsverhouding van dat onroerend goed nu concreet is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”