schenking + toerekenbaar

Jurman
Topic Starter

schenking + toerekenbaar

#1 , 28 jul 2010 22:59

In een schenkingsakte staat : schenking onder levenden, als voorschot op erfenis en toerekenbaar op het voorbehouden erfdeel van de begiftigden, doch met de uitdrukkelijke vrijstelling van inbreng in natura in de nalatenschap van de schenkers.
Graag toelichting bij :
- toerekenbaar op het voorbehouden erfdeel van de begiftigden
- doch met uitdrukkelijke vrijstelling van inbreng in natura in de nalatenschap van de schenkers

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 jul 2010 13:59

Wanneer er iemands nalatenschap moet worden verdeeld , moet de zgn. fictieve massa (de pot )worden bepaald , op basis waarvan de verschillende erfgenamen hun deel krijgen. Daarin zijn begrepen alle schenkingen ooit door de erflater gedaan , aan de huidige waarde op moment van overlijden. Vb. bouwgrond geschonken aan waarde 40.000 € , nu waard 80.000 € = telt mee voor 80.000 € in de pot.
Bij de verdeling telt dus niet de bouwgrond ( in natura) mee , maar wel de tegenwaarde van 80.000 €. Na de verdeling van die pot , heeft de krijger van die grond al 80.000 € gekregen. Indien er anderen zijn die geen schenking hebben ontvangen , krijgen die eerst dat bedrag. Daarna wordt gelijk verdeeld.

- toerekenbaar op voorbehouden erfdeel : voorschot op normale erfenis , op gewoon deel. Betreft dus geen extra bevoordeliging
- vrijstelling inbreng in natura : de schenking telt mee in de pot , maar niet in natura maar wel de tegenwaarde in geld
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jurman
Topic Starter

#3 , 29 jul 2010 18:33

Graag nog een antwoord op een bijkomende vraag.
De schenking betreft de toewijzing van de volledigheid aan onroerende goederen en toerekenbaar op het voorbehouden deel wil dus zeggen toerekenbaar op het normale deel, geen bevoordeling.
Wat als er bij overlijden een testament zou opduiken dat aan iemand het maximale beschikbare deel toewijst? ( bijvoorbeeld 1/4 van de nalatenschap ).

Reclame

wanton

#4 , 29 jul 2010 20:01

De kinderen verdelen gelijkmatig 3/4 van de erfenis. De begunstigde kan zijn 1/4 deel ontvangen. Indien degene die een schenking ontvangen heeft ,daardoor meer zou gekregen hebben dan zijn wetmatig part , kan die verplicht worden een deel terug te betalen.
Toet-anch-Amon

Jurman
Topic Starter

#5 , 29 jul 2010 23:36

Maar wat indien er voor dat 1/4 deel geen onroerende goederen en ook geen centen meer beschikbaar zijn?
De onroerende goederen zijn in totaliteit toegewezen via schenking en voor de rest zijn er geen centen meer.

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 30 jul 2010 00:13

Maar wat indien er voor dat 1/4 deel geen onroerende goederen en ook geen centen meer beschikbaar zijn?
De onroerende goederen zijn in totaliteit toegewezen via schenking en voor de rest zijn er geen centen meer.
?????? Dan is er ook niets beschikbaar voor de andere 3/4?
In dat geval zullen de verkrijgers van de onroerende schenkingen de andere kinderen moeten vergoeden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#7 , 30 jul 2010 14:37

Ik herhaal even wat ik in mijn eerste commentaar zei. De fictieve massa wordt terug samengesteld oftewel de pot. Daarin komt al hetgeen er is aan tegeoden op moment van overlijden , plus alles wat de overledene heeft weggeschonken , hoe lang dat ook geleden is.
Van die pot verdelen de kinderen gelijkmatig minstens 3/4 , eventueel kan maximum 1/4 aan één iemand speciaal of aan een derde worden toegekend.
Als dan de pot slechts bestaat uit het weggeschonken goed , KUNNEN de andere reservataire erfgenamen ( zeker de ander kinderen) een deel hiervan opvragen bij de begunstigde van de schenking.
Toet-anch-Amon

Jurman
Topic Starter

#8 , 30 jul 2010 17:08

Om zeker te zijn dat ik het begrepen heb !!!!
De langstlevende ouder doet aan al haar kinderen een gelijke schenking van de totaliteit van de onroerende goederen. Voor de rest blijven er geen substantiële roerende goederen meer over.
Daarna bepaalt de langstlevende ouder via testament dat het maximaal beschikbare deel van de nalatenschap naar 1 van de kinderen moet gaan.
Bij overlijden dienen de andere kinderen een deel van de schenking onroerende goederen terug te betalen aan het kind dat vermeld wordt in het testament voor het maximaal beschikbare deel.
Of mogelijkheid van wettelijke hyprocrisie!!!!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”