schenken, erven of kopen

wrikkel
Topic Starter

schenken, erven of kopen

#1 , 28 jul 2010 10:18

Situatie : Mijn ouders bezitten 2 eigendommen en willen 1 eigendom (twv 300000 €, waar mijn vrouw en ik, enig kind, in wonen) aan ons verkopen of schenken.

Bij schenking :
voordeel
+ kan het huis aan mij geschonken worden
+ kunnen we eventueel de schenking in het huwelijksgemeenschap brengen.

nadeel
- bij eventuele scheiding zijn mijn ouders het geschonken goed kwijt,

Bij verkoop

voordeel
+ kunnen we samen het huis aankopen en zit het ook in onze huwelijksgemeenschap
+ krijgen mijn ouders het bedrag volledig uitbetaald

nadeel
- registratierechten ?

Wat zou de ideale oplossing zijn (voor beide partijen) ? Bestaan er nog andere mogelijkheden? Zou er bij verkoop sprake kunnen zijn van een aflossing?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 28 jul 2010 15:22

Schenking : elk der ouders schenkt de helft van de woning. Schenkingsrechten : 2 x 150.000 €. Kan ook : in schijven schenken vb. nu de helft , drie jaar later de andere helft. Schenkingrechten : 4x 75.000 €. Inbreng in huwelijksgemenschap mits terugkeerclausule. In de akte staat dan dat , bij scheiding , het huis van U blijft.

Aankoop : registratierechten 10 %. Huis is dan van beiden. Verkopers worden betaald door U beiden , al dan niet via lening. Fiscaal : recht op woonbonus. Andere afspraken over betaling zijn mogelijk.

Voordeligste : schenking in schijven , inbreng in gemeenschap met terugkeerclausule.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”