Bank EIST "erfenis onder voorrecht boedelbeschrijving"

ippa
Topic Starter

Bank EIST "erfenis onder voorrecht boedelbeschrijving"

#1 , 25 jul 2010 18:45

Hallo,

Na het overlijden van mijn vader EIST de bank dat mijn moeder de "erfenis aanvaardt onder voorrecht van boedelbeschrijving".
Ik weet nochtans (meer dan 100 % zeker) geen enkele schuld nalaat.

Kan iemand mij zeggen op welke wettelijke bepaling deze eis van de bank steunt?

Bedankt,
JLD

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 jul 2010 18:54

Hallo,

Na het overlijden van mijn vader EIST de bank dat mijn moeder de "erfenis aanvaardt onder voorrecht van boedelbeschrijving".
Ik weet nochtans (meer dan 100 % zeker) geen enkele schuld nalaat.

Kan iemand mij zeggen op welke wettelijke bepaling deze eis van de bank steunt?

Bedankt,
JLD
Welke reden geven ze daarbij? Minderjarige erfgenamen...?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ippa
Topic Starter

#3 , 26 jul 2010 11:57

@Roharro,

Reden: moeder staat onder voorlopige bewindvoering wegens (verregaande) Alzheimer.

Kan deze verplichting (erfenis aanvaarden onder voorrecht boedelbeschrijving) dan wettelijk opgelegd worden door de bank ? Is heir een of andere wetgeving omtrent?

Bedankt,
JLD

Reclame

Creatief

#4 , 26 jul 2010 13:39

Ja, de bank heeft gelijk. Wanneer je moeder erfgenaam is en onder voorlopig bewind staat, moet de voorlopige bewindvoerder de erfenis aanvaarden onder voorwaarde van boedelbeschrijving. Hier mag je niet aan twijfelen!
We hebben voor dezelfde situatie gestaan. Mijn broer vooroverleed op mijn moeder. Moeder stond onder bewindvoering. De advocaat-bewindvoerder MOEST de erfenis aanvaarden onder voorwaarde van boedelbeschrijving.
Personen, die onder voorlopig bewind staan, alsook minderjarigen hebben geen andere keuze. Die wettelijke verplichting wordt opgelegd door de vrederechter. Hier kan je niet onderuit komen, ook al wordt er geen schuld nagelaten.
Laatst gewijzigd door Creatief op 26 jul 2010 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.

ippa
Topic Starter

#5 , 26 jul 2010 17:55

@Creatief,

Bedankt voor het duidelijk antwoord.

mvg,
JLD

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”