Erfeniskwestie - Vraag 6

Assepoester2
Topic Starter

Erfeniskwestie - Vraag 6

#1 , 23 jul 2010 08:34

Goedemorgen,

Nadat mijn moeder en mijn vader overleden zijn, vraag ik mij in verband met de ten uitvoeringlegging van hun beider testamenten af of er mogelijkheden zijn de familienotaris daarbij uit te schakelen omdat ik toch wel erg veel aanwijzingen heb, dat e.e.a. niet helemaal zuiver gegaan is, dan wel in de toekomst zal gaan?

Bestaat er zoals in Nederland in België zoiets als de Koninklijke Notariële Broederschap of de Orde van Advocaten, waar men met zijn klachten terecht kan?

En hoeveel kans maak ik dan op een faire behandeling die tot een eerlijker verdeling tussen mijn zuster en mij zal leiden? Of werkt een dergelijke actie – een soort wraking van de notaris - juist tegen mij?

Assepoes.
Maar vele eersten zullen de laatsten zijn, en velen, die de laatsten zijn, de eersten. (Marcus 10:31)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 23 jul 2010 10:25

Je hebt het volste recht een ander notaris aan te stellen. Dit raad ik je ten stelligste aan. Door het aanstellen van een zeer goed en eerlijk notaris van uwentwege, maak je jezelf sterker. Onderhandel dus niet alleen met de familienotaris.

Heb je klachten over de familienotaris, dan stel ik voor dat je de klacht richt tot Meester Bernard Tilleman, voorzitter van de Nederlandstalige Benoemingscommissie, Beenhouwersstraat 67, 1000 Brussel.

Een notaris, die niet eerlijk is in het afhandelen van aktes, nalatenschappen, e.d. wordt ferm op de vingers getikt. Afhankelijk van de ernst, wordt hij tijdelijk geschorst.

Ik stel je voor nu al op zoek te gaan naar een zeer goed notaris, waarop je écht kan vertrouwen en die veel kennis ter zake heeft.

FrankV

#3 , 24 jul 2010 16:22

Je hebt het volste recht een ander notaris aan te stellen. Dit raad ik je ten stelligste aan. Door het aanstellen van een zeer goed en eerlijk notaris van uwentwege, maak je jezelf sterker. Onderhandel dus niet alleen met de familienotaris.

Heb je klachten over de familienotaris, dan stel ik voor dat je de klacht richt tot Meester Bernard Tilleman, voorzitter van de Nederlandstalige Benoemingscommissie, Beenhouwersstraat 67, 1000 Brussel.

Een notaris, die niet eerlijk is in het afhandelen van aktes, nalatenschappen, e.d. wordt ferm op de vingers getikt. Afhankelijk van de ernst, wordt hij tijdelijk geschorst.

Ik stel je voor nu al op zoek te gaan naar een zeer goed notaris, waarop je écht kan vertrouwen en die veel kennis ter zake heeft.
Inderdaad.

"Wanneer u niet tevreden bent over uw notaris, vraag dan gerust een
persoonlijk onderhoud. Misschien berust alles op een misverstand of
op te hoog gestelde verwachtingen. Een gesprek kan wellicht veel
oplossen.
De nieuwe notariswet bepaalt dat de Provinciale Kamers van
notarissen bevoegd zijn om te bemiddelen of tussen te komen bij
ernstige problemen.
U kan een brief richten aan de syndicus van de Provinciale Kamer:
Notarishuis Antwerpen, Koningin Elisabethlei 10 te 2018 Antwerpen;
Notarishuis Brussel, Bergstraat 30/34 te 1000 Brussel;
Notarishuis Limburg, Guffenslaan 25 te 3500 Hasselt;
Notarishuis Oost-Vlaanderen, Notarisstraat 1 te 9000 Gent;
Notarishuis Vlaams-Brabant, Bondgenotenlaan 134 te 3000 Leuven;
Notarishuis West-Vlaanderen, Spanjaardstraat 9 te 8000 Brugge.
Bovendien kunnen klachten van particulieren met betrekking tot de
werking van notariskantoren, die geen betrekking hebben op de
notariële deontologie ook overgezonden worden aan de Benoemings -
com mis ses voor het Notariaat, Beenhouwersstraat 67 te 1000 Brussel."

bron : website http://www.notaris.be" onclick="window.open(this.href);return false; brochure "Wat kan een notaris voor u doen"
geraadpleegd op 24/7/2010
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Reclame

Assepoester2
Topic Starter

#4 , 25 jul 2010 11:43

Inderdaad.

"Wanneer u niet tevreden bent over uw notaris, vraag dan gerust een
persoonlijk onderhoud. Misschien berust alles op een misverstand of
op te hoog gestelde verwachtingen. Een gesprek kan wellicht veel
oplossen.
De nieuwe notariswet bepaalt dat de Provinciale Kamers van
notarissen bevoegd zijn om te bemiddelen of tussen te komen bij
ernstige problemen.
U kan een brief richten aan de syndicus van de Provinciale Kamer:
Notarishuis Antwerpen, Koningin Elisabethlei 10 te 2018 Antwerpen;
Notarishuis Brussel, Bergstraat 30/34 te 1000 Brussel;
Notarishuis Limburg, Guffenslaan 25 te 3500 Hasselt;
Notarishuis Oost-Vlaanderen, Notarisstraat 1 te 9000 Gent;
Notarishuis Vlaams-Brabant, Bondgenotenlaan 134 te 3000 Leuven;
Notarishuis West-Vlaanderen, Spanjaardstraat 9 te 8000 Brugge.
Bovendien kunnen klachten van particulieren met betrekking tot de
werking van notariskantoren, die geen betrekking hebben op de
notariële deontologie ook overgezonden worden aan de Benoemings -
com mis ses voor het Notariaat, Beenhouwersstraat 67 te 1000 Brussel."

bron : website http://www.notaris.be" onclick="window.open(this.href);return false; brochure "Wat kan een notaris voor u doen"
geraadpleegd op 24/7/2010

FrankV en ook Creatief bedankt voor al uw werk en hulp in deze! Nadat ik zoveel mogelijk feitenmateriaal en bewijsmateriaal verzameld heb, zal ik mij zeker tot een andere notaris wenden! Ik realiseer mij trouwens ook dat het ook heel goed mogelijk is dat mijn moeder deze notaris bewust verkeert informeert.
Maar vele eersten zullen de laatsten zijn, en velen, die de laatsten zijn, de eersten. (Marcus 10:31)

Creatief

#5 , 25 jul 2010 14:11

Bij ons werd er een zeer goed bevriende notaris van mijn broer (volmachthebber over moeders rekeningen) aangesteld, die bovendien enigszins sluw en partijdig te werk gaat.

Indien er een familienotaris werd aangesteld, deze heeft een beetje minder macht. Onderstaande tekst vond ik terug in een van mijn Word-documenten. Misschien helpt dit je verder. Verifieer alleszins de handtekeningen van alle notariïele akten.

De notarissen mogen geen akten verlijden waarin zij zelf, hun echtgenoot of hun bloed- of aanverwanten, in de rechte lijn zonder onderscheid van graad,en in de zijlijn tot en met de derde graad, partij zijn of waarin enige bepaling te hunnen voordele voorkomt.
De bovenstaande bepaling geldt niet voor de notulen van de algemene vergadering van aandeel- of obligatiehouders van een kapitaalvennootschap, van een personenvennootschap met beperkte aansprakelijkheid of van een coöperatieve vennootschap, tenzij de notaris, zijn echtgenoot, zijn bloedverwant of zijn aanverwant in de verboden graad lid van het bureau, bestuurder, zaakvoerder, commissaris of vereffenaar van de vennootschap is.

Wanneer een notaris familie heeft die bij hem klant is en een akte wilt laten verlijden, zou de akte nietig zijn indien de notaris hem zelf zou verlijden. Er is echter een gebruik ontstaan tussen notarissen, om in dergelijke gevallen voor elkaar in te springen. Dit is de zogenaamde 'ambtsverlening', waarbij een andere notaris de akte tekent, hoewel in feite al het werk is gedaan op het kantoor van de notaris die de akte niet mag verlijden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”